Varför ska ditt företag finnas på YouTube?

Det räcker inte att bara lägga upp en rea eller två på Facebook och hoppas på det bästa. Företag som vill blomstra måste använda alla sina verktyg i verktygslådan för att nå marknadsföringsframgångar. YouTube är inte bara ett bra marknadsföringsverktyg, det är också ett bra sätt att dela information och kunskapslyftande innehåll från din verksamhet. Många företag har lagt till YouTube i sin marknadsföringsstrategi. Varför ska ditt företag börja med YouTube?  

1.YouTube växer snabbt.

YouTube är världens näst största sökmotor efter Google (Google äger dessutom YouTube). Det innebär att era potentiella kunder redan finns där och letar efter lösningar på problem, hitta inspiration eller information. Genom att skapa en kanal på YouTube kan era tänkbara kunder hitta er och lära känna ert företag och era tjänster. Eftersom Google äger YouTube kommer det att gynna ert företag i sökningar på Google.

 

2. Skapa förtroende hos dina följare.

Det är ett utmärkt sätt för företag att skilja sig från andra varumärken. Bygga en lojal och trogen följarskara som litar på er. Besökaren får lära sig mer om ert företag och era produkter. Berätta en historia eller något som era kunder kan relatera till. Humor är ett smart sätt att skapa uppmärksamhet, och populärt om det används på rätt sätt. Erbjud innehåll som är kvalitativt och äkta. Tänk på att besökarna är smarta, så de genomskådar snabbt om ni inte har lagt ner kraft att skap innehåll för kanalen.

 

3. Visa er expertis.

YouTube är en fantastisk plattform att visa er kunskap och expertis om er bransch. Skapa instruktionsvideos (tutorials) för att hjälpa kunderna. Att visa instruktioner om hur man använder en produkt är många gånger mycket lättare att förstå än en komplicerad användarmanual.  En video kan man pausa och spola tillbaka för att titta extra noga på ett avsnitt som kräver det.  Gör en video om era produkter eller vad ni erbjuder. På så vis kommer era tittare tillbaka för att lära sig något nytt från era videos. Positionera ert företag som ett varumärke med kunskap och expertis inom ett visst område. Exempel på videos för att visa expertkunskap: Gör-så-här videos, skapa videos där du hjälper besökaren att lösa ett specifikt problem eller ge inspiration. Förklaringsvideos, där ni förklarar något eller informerar om något. Presentationsvideos, där ni presenterar exempelvis en nyhet, personal eller annat intressant från företaget eller företagets produkter eller tjänster. Skapa spellistor över ett specifikt ämnen som är relevant för din målgrupp.

 

4. Skapa engagemang med kunderna.

Det finns ytterligare fördelar med att ladda upp videos på er YouTube-kanal. Genom att prata direkt till målgruppen kan ni engagera tittarna och be dem ställa frågor i kommentarsfältet. Det är ett väldigt bra sätt som faktiskt funkar. Om ni erbjuder era kunder extra fin service genom att besvara frågor som ställs i kommentarsfältet kan andra besökare ta del av frågor och svar och ni får ett gott rykte som ett företag som är engagerade och bryr sig om era kunder.

Läs också: Guide: Bli bättre på att kommunicera med kunderna online.

 

Bygg förtroende och skapa värde.

Tänk på att det verkliga värdet av att skapa en YouTube-kanal med YouTube-videor inte ligger i direkt intäktsgenerering, utan snarare i att bygga förtroende, stärka ditt rykte, stärka din trovärdighet och engagera dig i dina framtidsutsikter och kunder. Det är en långsiktig plan som med tiden kommer att hjälpa er att sälja mer och växa ditt företag med video – och allt börjar med att bygga en YouTube-kanal för ditt varumärke.

Det är inte försent att starta en YouTube-kanal för företaget.

Om ni har bestämt er för att starta en YouTube-kanal för er verksamhet – Gör det! Det är absolut inte försent. Eftersom YouTube hela tiden växer finns det också plats för nya aktörer!

 

 

Lycka till!

Arkiv

PS Hör gärna av dig om du behöver hjälp med att komma igång!

 

KONTAKTA OSS!

Vill du lära dig mer om marknadsföringsstrategi och hur det fungerar? Eller kanske bolla tankar om sociala medier, eller annan marknadsföring, kontakta oss gärna.

13 + 12 =

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner