Vad är content marketing?

Content Marketing kallas även för innehållsmarknadsföring. Content marketing handlar om att skapa innehåll / content som är intressant för målgruppen nu vill nå ut till. Innehåll som engagerar målgruppen, som till exempel en läsvärd artikel på er webbplats, guider, podcasts, nyhetsbrev, ett blogginlägg eller video.

Content marketing är inte annonser eller något ni vill sälja. Content marketing är innehåll som era kunder eller potentiella kunder faktiskt vill ta del av.

Bra content är till exempel om kunden ser ett intressant inlägg på Facebook eller en video på YouTube och kunden går sedan in på din webbplats  eller i er butik för att läsa mer eller ta reda på mer om produkterna ni säljer. Innehållet ska visas i rätt kanaler där mottagaren finns och i olika format som till exempel ett nyhetsbrev, en artikel eller ett Facebookinlägg.

 

R

Varför ska ditt företag satsa på content marketing?

Innehållsmarknadsföring är innehåll som era kunder eller potentiella kunder faktiskt vill se.  inte annonser eller något ni vill sälja, utan. Innehållet ska skapa en relation med kunden, det ska vara något som de vill läsa. Som exempel, kunden ser ett intressant inlägg på Facebook eller en video på You Tube och går sedan in på webbplatsen eller i er butik för att läsa mer eller ta reda på mer om produkterna ni säljer. Innehållet bör synas i rätt kanaler där mottagaren finns och i olika format som till exempel ett nyhetsbrev eller ett Facebookinlägg.

R

Your Title Goes Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur tincidunt mollis ante non volutpat. Nam consequat diam nec leo rutrum tempus. Nulla accumsan eros nec sem tempus scelerisque.

R

Your Title Goes Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur tincidunt mollis ante non volutpat. Nam consequat diam nec leo rutrum tempus. Nulla accumsan eros nec sem tempus scelerisque.

Hur kommer jag igång med content marketing?

En strategi  fungerar som en vägvisare och hjälper ditt företag att nå dina mål. Några saker man kan tänka på när man skapar en content strategi är till exempel:
 

Vilka är era mål?

Vem/vilka är målgruppen?

Fundera på var du vill att ditt innehåll ska synas och var du redan har haft framgång med annat innehåll. Vilka kanaler är relevanta för ditt företag?

Istället för att försöka göra allt på en gång, fokusera på vad som fungerar nu och och utöka därifrån.

Vilken tonalitet fungerar bäst?

Att göra en nulägesanalys som är en utvärdering av det befintliga innehållet i era digitala kanaler är ett första steg mot din contentstrategi.

Vad gör dina konkurrenter? Inspireras av andra företag och branscher.

Testa och lär. Det handlar mycket om att lära känna din målgrupp och vilka behov din målgrupp har. Våga testa och våga ändra det som inte fungerar.

I vilka kanaler och på vilka plattformar vill ni synas?

Skapa en contentkalender. Bestäm hur ofta du vill och var du ska publicera i de sociala kanalerna.

Följ upp och utvärdera dina kampanjer.

En innehållsstrategi bör vara ett levande dokument.

En contentstategi eller innehållsstrategi (det är samma sak) hjälper er att ta fram värdefullt innehåll som till exempel texter och bilder till inlägg i era sociala kanaler, eller texter till hemsidan. En innehållsstrategi bör vara ett levande dokument som utvecklas och förbättras regelbundet. Innehållsstrategin är en bra grund när ni vill ta fram nytt innehåll, eller kampanjer, och hjälper er att utvärdera hur ni ska kommunicera ert varumärke och budskap. Vill du veta mer lerr få hjälp att komma igång. Hör gärna av dig!

KONTAKTA OSS

 

6 + 4 =