Vad betyder användargenererat innehåll?


Användargenererat innehåll,
kallas även användarskapat innehåll.

Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller TikTok, som dina följare eller kunder har postat och som innehåller dina produkter eller tjänster.

Användargenererat innehåll (UGC) är väldigt bra marknadsföringsverktyg, särskilt i de sociala kanalerna.

De flesta marknadsförare letar ständigt efter nytt innehåll som är intressant för kunderna och följare. Tänk på att era kunder är ofta de bästa ambassadörerna för era produkter eller tjänster.

Fördelar med användargenererat innehåll:

  • Det skapar trovärdighet för ditt varumärke.
  • Det visar dina följare hur omtyckt du och dina produkter är.
  • Användargenererat innehåll leder till fler webbplatsbesökare.
  • Det ökar din SEO, eftersom sökmotorer som Google rankar användargenererat innehåll högre, vilket leder till att du rankar bättre på Google, och därmed drivs ännu mer trafik till dina kanaler.

Så om någon taggar ditt varumärke eller produkt, svara alltid och tagga tillbaka. Det är ett trevligt sätt att säga TACK och det uppmuntrar andra att göra samma sak.

Lycka till!

Läs också: 3 contentidéer alla varumärken kan använda

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

8 viktiga delar i sociala medie-strategin
8 viktiga delar i sociala medie-strategin

Sociala medier ändras och utvecklas ständigt, och om ett år, kanske ett halvår kommer förmodligen din nuvarande sociala medie-strategi inte längre vara aktuell. En sociala medie strategi bör därför uppdateras regelbundet. Viktiga nyckelkomponenter som en strategi bör...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner