Vad är ett nyhetsbrev?

Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om ditt företag, produktlanseringar, eller användbara tips till exempel. Nyhetsbreven ger dig också möjligheten driva trafik till din webbplats, samt mäta och analysera vad din målgrupp är intresserad av. 

Nyhetsbrev skapar en relation med din målgrupp.

När prenumeranten klickar på en länk i ditt nyhetsbrev så driver länken trafik till din hemsida, till en nyhet, tips eller en produkt till exempel. Och eftersom de flesta kolla sin inkorg regelbundet är sannolikheten stor att de ser och läser ditt nyhetsbrev.

 

Hur ofta ska ditt företag skicka nyhetsbrev?

Målet är självklart inte att irritera dina prenumeranter genom att skicka för ofta, men du vill samtidigt hålla dina prenumeranter engagerade. Så hur ofta är lagom? En gång i månaden kan vara lagom för vissa, medan vissa företag skickar varje vecka eller till och med varje dag. Fundera på vad som är bäst för just din verksamhet.

 

Tips på vad ett nyhetsbrev kan innehålla:

Tanken på att skicka nyhetsbrev kan kännas som en tung uppgift till en början, och du kanske oroar dig för hur du ska komma på nya idéer att dela varje månad. Faktum är att det inte är så svårt när du väl kommer igång. Här är några idéer som gör det enklare:

  • Blogginlägg: Bra för företag som redan har en blogg att dela intressanta blogginlägg i nyhetsbrevet.
  • Events: Informera om kommande events och aktiviter.
  • Nyheter: Informera om intressanta nyheter från företaget. Allt från produktnyheter till nynställda på företaget.
  • Inbjudningar: Bjud in dina prenumeranter till exklusiva events.
  • Tips: Säsongsaktuella tips, skötselråd, recept, tips & tricks.
  • Erbjudanden: Ge dina prenumeranter speciella erbjudanden.
  • Frågor & svar: Är ni ett företag som får många frågor om exempelvis inredning eller fackmässiga tips så brukar frågor och svar vara ett populärt inslag. Vanliga frågor och svar som kan hjälpa kunden helt enkelt.

Läs också: Företagsblogg! Varför är det viktigt?

 

Tips! Börja samla e-postadresser

Det är stor sannolikhet att en person som har varit i kontakt med er tidigare eller har köpt något online i er webbutik kommer att handla igen. Därför är det viktigt att samla e-mailadresser från dina kunder för att kunna påminna om nyheter, events, reor eller annat intressant.

Om ditt företag inte redan har kommit igång med att skicka nyhetsbrev till era kunder så är det en god idé att sätta igång! 

Kom ihåg! Det finns inget rätt eller fel sätt att skapa nyhetsbrev, så länge det känns rätt för dig och företaget. Det viktigaste är att komma igång. 

Arkiv

PS Hör gärna av dig om du behöver hjälp med att komma igång med nyhetsbrev!

 

KONTAKTA OSS!

Vill du lära dig mer om marknadsföringsstrategi och hur det fungerar? Eller kanske bolla tankar om sociala medier, eller annan marknadsföring, kontakta oss gärna.

7 + 12 =