Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

av | sep 6, 2023 | Blogg

Det här är A/B testing

A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika varianter får du ett verkligt resultat och slipper gissa vad du ”tror är” rätt till ”vi vet” vad som är rätt för din målgrupp.

Hur fungerar A/B tester?

Ett A/B test innebär att du skapar en liknande version av samma innehåll, som exempelvis en webbsida eller en annons. Det kan vara små skillnader som till exempel olika rubriker, färger, knappar eller helt olika designade webbsidor. Hälften av besökarna ser originalversionen av sidan (version A) och hälften ser en annan variant (version B). Du kan sedan mäta och se vilken av varianterna som gett bäst resultat efter dina uppsatta mål.

Varför är det bra att A/B testa?

Det ger er möjlighet att samla in data om hur en förändring av en landningssida, eller en annons påverkar användarnas beteenden. Du testar riktiga besökare och inte en ”panel” eller liknande.

 Vad kan man A/B testa?

  • Webbplats-konverterigar.
  • Rubriker och underrubriker.
  • Design och layout. (färger på olika element, t.ex. knappar).
  • Navigation.
  • Texten på CTA (Call to action).
  • CTA kan vara klick för köp t.ex.
  • Olika formulär. Genom A/B testa kan du fylla i olika varianter för att se vilken som fungerar bäst.
  • Olika typer av navigation.
  • Olika slags copy.
  • Ämnesraden.
  • Veckodag eller klockslag för att skicka ut ett mail.
  • Utskicksfrekvens.
  • Olika bilder.

Hoppas att du har fått mer klarhet i varför det är viktigt att A/B-testa kampanjer och webbsidor och vad du kan göra för att börja A/B-testa för att få ännu bättre resultat.

Lycka till!

 

Läs också: Nyhetsbrev för företag

 

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

8 viktiga delar i sociala medie-strategin
8 viktiga delar i sociala medie-strategin

Sociala medier ändras och utvecklas ständigt, och om ett år, kanske ett halvår kommer förmodligen din nuvarande sociala medie-strategi inte längre vara aktuell. En sociala medie strategi bör därför uppdateras regelbundet. Viktiga nyckelkomponenter som en strategi bör...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner