Written By Ulrika Stjernfelt

3 contentidéer alla företag kan använda

Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra för så gott som alla verksamheter.

1. Människor

Att använda bilder på människor i sin marknadsföring för att skapa engagemang är inget nytt. En bild kan säga mer än tusen ord och en bild på en person kan fånga uppmärksamheten på ett annat sätt än en text. Det spelar ingen roll om ditt företag är stort eller litet. Du kan alltid posta foton och videos på ditt team (även om det bara är du), dina kunder eller på någon som är relevant för ditt företag. När människor ser andra människor bygger det en tillhörighet.

Om du driver en restaurang, ett café, butik eller liknande är det möjligt att dina följare har haft kontakt med personen på bilden, det kan till exempel ha varit deras servitör på restaurangen.

2. Platser

Varje företag har sin adress. Om du postar bilder eller videos från din plats eller stad och kan du tillföra två saker: Du når en bredare publik, (de som gör en sökning på platsen och inte bara ditt företag eller bransch) plus att det blir ännu mer tydligt var ditt företag faktiskt befinner sig.
Eftersom inlägg som är taggade med en plats ofta når en större räckvidd kan de mycket väl nå fler personer än dina andra poster.n kan lyssna på en Podcasts, på bussen, när du promenerar eller i bilkön oavsett om de är 20 minuter eller 120 minuter långa. Det är därför de är så populära – och du kan ladda ner dem genom poddcast-appen och lyssna på dem även utan WiFi.  Du kan posta en del av podden i Instagramflödet, eller ”link in bio” för hela avsnittet. Du kan också puffa för den på Instagram Stories eller i nyhetsbrev.

3. Ljud

Det är ingen nyhet att Podcasts är en stor trend i social media. Först kom inläggen med enbart text, sedan kom inläggen med bild och text, sedan kom videoinläggen, nu är det ljud som gäller, och framför allt podcasts. En podcast fungerar på alla ämnen, från politik till fotboll och allt däremellan. Man kan lyssna på en Podcasts, på bussen, när du promenerar eller i bilkön oavsett om de är 20 minuter eller 120 minuter långa. Det är därför de är så populära – och du kan ladda ner dem genom poddcast-appen och lyssna på dem även utan WiFi.  Du kan posta en del av podden i Instagramflödet, eller ”link in bio” för hela avsnittet. Du kan också puffa för den på Instagram Stories, Instagram Reels eller i nyhetsbrev.

Läs också: Marknadsplan i sociala medier – gör så här.

 

 

 

Arkiv

PS Hör gärna av dig om du behöver hjälp med att komma igång!

 

KONTAKTA OSS!

Vill du lära dig mer om content marketing och hur det fungerar? Eller kanske bolla tankar om sociala medier, eller annan marknadsföring, kontakta oss gärna.

1 + 4 =