3 contentidéer alla varumärken kan använda

Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer som passar bra för så gott som alla verksamheter.

1. Människor
Att använda bilder på människor i sin marknadsföring för att skapa engagemang är inget nytt. En bild kan säga mer än tusen ord och en bild på en person kan fånga uppmärksamheten på ett annat sätt än en text. Det spelar ingen roll om ditt företag är stort eller litet. Du kan alltid posta foton och videos på ditt team (även om det bara är du), dina kunder eller på någon som är relevant för ditt företag. När människor ser andra människor bygger det en tillhörighet.

Om du driver en restaurang, ett café, butik eller liknande är det möjligt att dina följare har haft kontakt med personen på bilden, det kan till exempel ha varit deras servitör på restaurangen.

2. Platser
Varje företag har sin adress. Om du postar bilder eller videos från din plats eller stad och kan du tillföra två saker: Du når en bredare publik, (de som gör en sökning på platsen och inte bara ditt företag eller bransch) plus att det blir ännu mer tydligt var ditt företag faktiskt befinner sig.
Eftersom inlägg som är taggade med en plats ofta når en större räckvidd kan de mycket väl nå fler personer än dina andra poster.

3. Ljud
Det är ingen nyhet att Podcasts är en stor trend i social media. Först kom inläggen med enbart text, sedan kom inläggen med bild och text, sedan kom videoinläggen, nu är det ljud som gäller, och framför allt podcasts. En podcast fungerar på alla ämnen, från politik till fotboll och allt däremellan. Man kan lyssna på en Podcasts, på bussen, när du promenerar eller i bilkön oavsett om de är 20 minuter eller 120 minuter långa. Det är därför de är så populära – och du kan ladda ner dem genom poddcast-appen och lyssna på dem även utan WiFi.  Du kan posta en del av podden i Instagramflödet, eller ”link in bio” för hela avsnittet. Du kan också puffa för den på Instagram Stories eller i nyhetsbrev.

Allt gott!
PS. Om du vill bolla tankar om sociala medie content för din verksamhet, eller om du vill ha vår hjälp med annan markandsföring, kontakta oss gärna.

 

 

Din Guide till Instagram Guides

Du har kanske märkt att Instagram har gjort en del förändringar på senaste tiden? Layouten har förändrats och det har tillkommit några nya funktioner och en av dem är Instagram Guides. I det här blogginlägget lär vi dig hur Instagram Guides fungerar.

7 viktiga delar i sociala medie-strategin

Sociala medier ändras och utvecklas ständigt, och om ett år, kanske ett halvår kommer förmodligen din nuvarande sociala medie-strategi inte längre vara aktuell.

Få fokus i arbetet med Pomodoro-metoden

Genom att dela upp arbetsuppgiften i kortare pass, som följs av en paus blir uppgiften lättare att hantera. Processen gör att du tränar hjärnan att fokusera och hålla ut hela passet. Det finns en teknik för detta och den kallas Pomodorometoden.

Förbättra din Instagramprofilen. Ge den en make over.

Innan vi väljer att följa ett Instagramkonto brukar vi börja med två saker. Först kolla igenom kontots bilder i Instagramflödet, och sedan kika på Instagramprofilen (även kallad Instagram-bio). Därför lönar det sig att se till att innehållet i Instagramprofilen ger ett bra första intryck.

Vad menas med organisk räckvidd i sociala medier?

Med organisk räckvidd menas antal unika användare som ser ditt innehåll utan att du har betalat för att sprida det vidare genom annonsering eller sponsrat inlägg. Det kan exempelvis vara ett Facebookinlägg, YouTube-film, Instagraminlägg, eller en Pinterest-pin

Instagram, du är fortfarande favoriten!

Nyligen firade Instagram sin 10-års dag. Under detta decennium har vi sett plattformen förändras från en fotoapp där vi enbart delade bilder, till ett socialt närverk med över 1 miljard användare per månad.

Vad är Call-To-Action? (CTA)

    Vad är Call-To-Action? (CTA) Call-To-Action (förkortas CTA), är en term som ofta används inom marknadsföring. En Call-To-Action är en del av ett innehåll, som till exempel en text eller en knapp som uppmanar användaren att utföra en särskild handling. Det kan...

Vad betyder användargenererat innehåll?

Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara t.ex. bilder, videos, bloggar, Facebook-, eller Instagram-inlägg som dina följare eller kunder har postat och som innehåller dina produkter eller tjänster.

Steg-för-steg-guide för din marknadsplan i sociala medier.

Om du har en verksamhet, stor eller liten, så bör sociala medier vara en del av din marknadsföringsplan. Vi vet numera att sociala medier inte bara är en trend som kommer att försvinna. Sociala medier kan faktiskt kan hjälpa ditt företag att växa!

3 contentidéer alla varumärken kan använda

Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips.