8 viktiga delar i sociala medie-strategin

av | okt 20, 2022 | Sociala medier, Strategi

Sociala medier ändras och utvecklas ständigt, och om ett år, kanske ett halvår kommer förmodligen din nuvarande sociala medie-strategi inte längre vara aktuell. En sociala medie strategi bör därför uppdateras regelbundet. Viktiga nyckelkomponenter som en strategi bör innehålla ger vi exempel på i detta blogginlägget.

1. Mål

Att bara skapa en profil och posta information om dina produkter är inte längre tillräckligt. Det är nödvändigt att engagera sig i målgruppen. Utan en strategi med utsatta mål blir det svårt att mäta resultatet av din insats. Därför är det viktigt att sätta målen för din närvaro i de sociala kanalerna.

2. Målgrupp

När du har satt målen är nästa steg att ta fram målgruppen. Vilka du vill nå. Vad de är intresserade av och var du når dem.
Eftersom inlägg som är taggade med en plats ofta når en större räckvidd kan de mycket väl nå fler personer än dina andra poster.n kan lyssna på en Podcasts, på bussen, när du promenerar eller i bilkön oavsett om de är 20 minuter eller 120 minuter långa. Det är därför de är så populära – och du kan ladda ner dem genom poddcast-appen och lyssna på dem även utan WiFi.  Du kan posta en del av podden i Instagramflödet, eller ”link in bio” för hela avsnittet. Du kan också puffa för den på Instagram Stories eller i nyhetsbrev.

3. Konkurrentanalys

Detta är en punkt som ofta glöms bort men som är viktig. Ta dig tid att analysera vad dina konkurrenter gör i de sociala kanalerna. Vad de gör bra och vad som är mindre bra.

4. Kanaler

De vanligaste kanalerna för marknadsföring i de europeiska länderna är: Facebook, Instagram, LinkedIn och Pinterest. TikTok är också stort, men just nu är det osäkert vad som kommer att hända med plattformen i Europa framöver.

5. Innehåll

Se till att du har ett konstant flöde av nytt innehåll för dina kanaler. Textinnehåll kombinerat med foton, video och ljud. Ett bra innehåll ska vara knutet till ditt varumärke. Det bör var äkta, relevant, regelbundet och inte för repetetivt.

6. Regelbundenhet

Hur ofta du ska posta beror helt och hållet på ditt varumärke och vilken kanal du fokuserar på. Du bör posta minst en gång per vecka, men du kan posta så ofta du kan så länge innehållet är bra och kvalitativt. Kvalitet överstiger kvantitet, men om du lyckas med båda så är det självklart allra bäst!

7. Kundvård

Håll koll på dina notiser, kommentarer, meddelanden etc. Se till att besvara dessa dagligen i alla dina kanaler – ju snabbare svarstid, desto bättre.

8. Betalda kampanjer

När det har blivit svårare och svårare att nå ut med organiska poster, har betalda kampanjer blivit ännu viktigare. Inte bara för att få fler följare. Vi kan numera för en liten summa pengar rikta oss till en specifik målgrupp med ett specifikt budskap. Varje social media strategi bör innehålla en budget för betalda kampanjer – även om det bara är 500kr per månad. Du bör köra minst två typer av kampanjer som bas: Varumärkesbyggande – kampanjer som inte ska sälja direkt utan skapa medvetenhet om varumärket, och ”säljannonser”‘– annonser som ska leda till konvertering direkt.

8. Månadsrapportering

Det finns en uppsjö av rapporteringsverktyg att välja bland. Varje sociala medie-plattform erbjuder självklart sitt eget verktyg för instikstrapportering. Det viktiga är att få fram hur varje kanal presterar vecka för vecka, och vad vi kan förbättra.

 Lycka till!

Läs också: 3 contentidéer alla företag kan använda

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner