Kämpar du med ett ”dött” instagramkonto? När ditt instagramkonto har blivit åsidosatt kan det kännas som en omöjlighet att kicka igång det. Låg räckvidd, lågt engagemang och få följare. Så här kan du få liv i instagramkontot med 8 enkla steg. (Dött konto= väldigt låg räckvidd och engagemang i förhållande till antal följare.
1.Skapa en innehålls-strategi.
Posta inte saker ”bara för att”. Posta innehåll som verkligen ger mervärde för dina följare. Upplysande, informerande, inspirerande och underhållande.
Läs också : 8 viktiga delar i sociala medie-strategin
2. Var social.
- Lär känna dina följare. Engagera dig. Svara på alla kommentarer.
- Engagera dig i andra, liknande konton (kommentera och svara på Stories).
- Det här är en bra sätt att få igång konversationer och bygga relationer.
3. Skapa Reels.
Du kan absolut växa utan Reeels (även om Reels kan hjälpa till) men poängen är:
- Video har en stor fördel eftersom det skapar en bättre kontakt med din målgrupp.
- Visa något från din arbetsplats, medarbetare, eller vad som är på gång just nu till exempel.
4. Städa upp ditt konto.
Ta bort inaktiva/fake följare som inte är intresserade av din verksamhet.
Avfölj sidor som inte överenstämmer med dina väderingar.
ett företag som är engagerade och bryr sig om era kunder.
5. Lives
Det här ett väldigt bra sätt att visa din målgrupp att du är aktiv igen.
6. Uppdatera ditt varumärke.
Om du inte har gått igenom din profil på ett tag kan det var en god ide att gå igenom och uppdatera profilbild, story hightlights och designen på inläggen. Gör inläggen intressanta och se till att de sticker ut.
7. Hashtags.
Undersök vilka hashtags som är bäst för ditt företag och din bransch och lägg till dem varje gång du postar ett inlägg.
Även om de inte är hela lösningen till en fantastisk räckvidd så kan de vara till stor hjälp. Om du har bytt bransch, målgrupp eller syfte kanske du ska fundera på att helt enkelt starta ett helt nytt konto istället.
8. Var konsekvent.
Det tar lite tid att se resultat och detta är den svåraste biten. Var tålmodig!
Lycka till!
Läs också: Guide: Bli bättre på att kommunicera med kunderna online.