Irresistable Call to Action

With Milly child theme, you can create an unlimited number of popup overlays and display any Divi Builder section inside!

8 vanliga misstag företag gör i sociala medier

Sociala medier har funnits i över 20 år och har under resans gång utvecklats och förändrats. Bästa sättet för företag att synas i sociala medier för några år sedan är troligtvis inte bästa sättet att synas just nu. Det är därför viktigt att ha koll på vilka metoder i sociala medier som fungerar bäst för din verksamhet och vilka metoder som fungera mindre bra. Vi har listat några misstag som varumärken inte bör fortsätta göra i sociala medier 

Publicera för mycket innehåll.

Du måste inte publicera innehåll varje dag (eller flera gånger om dagen) i alla kanaler. För slippa att vara stressad över att ständigt skapa nytt innehåll, fokusera istället på att skapa BRA innehåll på de primära kanalerna. Det är bättre att skapa BRA innehåll som följarna vill se och lägga resurser på att ta hand om publiken, bland annat genom att svara på kommentarer och lyssna på följarna.
Läs också: Marknadsplan i sociala medier-gör-så-här

Fokusera på antal följare.

Antalet följare kommer alltid att gå upp och ner, det är inte mycket att göra åt det. Tänk på att det är ett affärskonto – ta det inte personligt.  Vad du kan göra är att skapa innehåll som följarna vill läsa och fokusera på att se vad som engagerar dem. Fokusera på dina affärsmål och vad som skapar försäljning i långa loppet, som webbesök och  nyhetsbrevsprenumerationer till exempel.

 

Ignorera kommentarer.

Det förväntas inte att företag ska svara på varenda kommentar i alla kanaler, men kommentarer som berör sortiment eller frågor bör ditt företag besvara (eller hänvisa till kundservice). Om ditt verksamhet  får många kommentarer och stort engagemang i sociala medier är det värt att skapa en särskild kundservice för just sociala medier.
Läs också: Bli bättre på att kommunicera med dina kunder online.

Köra annonser utan att ha koll på lagersaldo.

Att visa annonser på produkter som inte finns i lager. Konsumenten kommer inte bara att bli irriterad över att de inte kan köpa produkten ditt företag just visat för dem. Att visa annonser som inte finns i lager kan också leda till att du får negativ kommentarer från missnöjda kunder. Det finns dock en enkel lösning på detta: Ha koll på vilka produkter du annonserar och uppdatera din annnonser därefter.

Använda samma bilder överallt.

Social medier är visuella plattformar och varumärken bör undvika att använda samma bilder i alla kanaler och till flera inlägg om det är möjligt. När följarna ser samma bild i flödet tror de oftast att de redan sett inlägget och skippar kanske nästa också. Det ger också varumärket en känsla av lägre kvalitet, vilket alla varumärken bör akta sig för. Detta innebär visserligen en investering i bilder, men det är det absolut värt.
Länk till gratis bilder: unsplash.com

Över- eller underkompensera influensers. 

Ett misstag vissa företag gör är att betala influensers för mycket, eller för lite för deras arbete. Det gäller att ha förståelse för vad ett samarbete egentligen innebär och vad samarbetetet faktiskt är värt. Detta kan både vara att betala för lite/endast erbjuda gratis produkter och därmed förolämpa influensern eller att överkompensera. Det kan vara värt att ta hjälp av en byrå som specialiserat sig på dessa samarbeten.

Fel tonalitet.

Folk gillar att se varumärken som bjuder på sig själva och som visar en personlighet. Att utveckla en social tonalitet för ditt varumärke är ett bra sätt att lyfta ditt varumärke online.

Inte optimera innehåll för olika  kanaler.

Det är vanligt att företag publicerar exakt samma innehåll i olika kanaler.  Innehållet bör anpassas för varje kanal du väljer att publicera eftersom varje kanal har olika sätt att visa innehållet, exempelvis bildstorlek, länkar, taggar o.s.v. Sätt av tid för att anpassa innehållet för varje kanal du ska synas.

Hoppas att dessa tipsen var till hjälp.

 

Lycka till!

Arkiv

PS. Vi hjälper dig gärna med dina sociala medier. Med allt från strategi till att post inlägg.

 

KONTAKTA OSS!

Vill du lära dig mer om marknadsföringsstrategi och hur det fungerar? Eller kanske bolla tankar om sociala medier, eller annan marknadsföring, kontakta oss gärna.

6 + 14 =

0 kommentarer

Related Articles

Vad betyder användargenererat innehåll?

Vad betyder användargenererat innehåll?

Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara t.ex. bilder, videos, bloggar, Facebook-, eller Instagram-inlägg som dina följare eller kunder har postat och som innehåller dina...

10 innehållsidéer för sociala medier

10 innehållsidéer för sociala medier

Du vet säkert att du bör posta nytt och intressant innehåll regelbundet för att behålla intresset hos dina följare och för att locka nya personer att följa era kanaler. Men det kan vara svårt att komma på nya idéer hela tiden. Vilket typ av innehåll kan hjälpa ditt...

Så här skakar du liv i ett dött instagramkonto.

Så här skakar du liv i ett dött instagramkonto.

Kämpar du med ett ”dött” instagramkonto? När ditt instagramkonto har blivit åsidosatt kan det kännas som en omöjlighet att kicka igång det. Låg räckvidd, lågt engagemang och få följare. Så här kan du få liv i instagramkontot med 8 enkla steg. (Dött konto= väldigt låg...

Varför ska ditt företag finnas på YouTube?

Varför ska ditt företag finnas på YouTube?

Det räcker inte att bara lägga upp en rea eller två på Facebook och hoppas på det bästa. Företag som vill blomstra måste använda alla sina verktyg i verktygslådan för att nå marknadsföringsframgångar. YouTube är inte bara ett bra marknadsföringsverktyg, det är också...

Sign up for more tips!