Marknadsföringsplan i sociala medier – Gör så här.

av | mar 2, 2022 | Nyheter, Strategi

Tips för marknadsföringsplan i sociala medier

Sociala medier är inte är en trend som kommer att försvinna. Sociala medier kan faktiskt kan hjälpa ditt företag att utvecklas och växa och därför bör sociala medier vara en del av din marknadsföringsplan om du har en verksamhet, oavsett om ditt företag är stort eller litet!

Vårt bästa tips är att börja med en sociala medieplan. En bra sociala medieplan har genomtänkta mål och ett ramverk som leder dig i rätt riktning med marknadsföringen. Planering är nyckeln till en bra sociala medienärvaro.

 1. Bestäm dina mål för närvaron i sociala medier.

Vad vill du få ut av din sociala medie-närvaro? Detta kommer att påverka hur du ska använda sociala medier för just din verksamhet och vilket innehåll du ska publicera och vilka aktiviteter du kommer att ta del av.

Här är några exempel på mål för sociala medier:

  • Att skapa försäljning.
  • Bygga varumärkeskännedom.
  • Öka trafiken till din hemsida.
  • Öka försäljning.
  • Skapa relation med din nuvarande kunder.

2. Vad har du för resurser?

Vem ska vara ansvarig för sociala medier? Hur mycket tid kan företaget dedikera till detta? Hur snabbt kan du svara på meddelanden och kommentarer som postas i de sociala kanalerna? Har du personal som kan skriva texter och producera innehåll till kanalerna, eller behöver du ta in hjälp för att hantera detta? Du måste ha rätt personer och rätt resurser innan du börjar

3. Lär känna din målgrupp.


Detta är en otroligt viktig punkt. Att lära känna sin målgrupp och veta vem man talar till i sociala medier.  Svara på följande frågor för att lära känna din målgrupp:

  • Var finns din målgrupp online?
  • Vilket innehåll engagerar dem?
  • Vilken information vill de ha från dig?
  • Vad tycker din målgrupp om? Genom att ta reda på vad din målgrupp vill ha och vad som engagerar dem kan du erbjuda dem rätt sort innehåll.

4. Posta relevant innehåll.

Man kan lätt dras med och posta lite vad som helst. Först måste du fundera på vilken typ av inne håll som passar just din målgrupp. Visa gärna upp din expertis eller vad som gör ditt företag unikt. Vilka unika sidor har ditt företag som du kan berätta om? Visa dina styrkor.
Läs också: 3 contentidéer alla varumärken kan använda

5. Skapa en innehållskalender.

Oavsett om du är ensam eller ett team så är en innehållskalender till stor nytta. Den sparar tid, och med en innehållskalander kan du skapa innehåll och på så sätt har du alltid material färdigt även om du kommer in i en stressigare period.
Läs också: 8 viktiga delar i sociala medie-strategin

6. Bestäm hur du ska mäta.

Välj vilka social medie-kanaler du ska finnas på. Om du inte har skapat några sociala medie-konton ännu, välj en eller två kanaler till att börja med. Det är lätt att lägga till fler vid ett senare tillfälle. Innan du bjuder in kunder att följa ditt konto är det viktigt att du gör klart hela profilen, som att lägga till öppettider, bilder och övrig information.

7. Fokusera på kvalitet, inte kvantitet.

Det är lätt att fastna i siffror, men fokusera inte för mycket på antal följare. Det är bättre att ha 500 lojala, engagerade följare än 10.000 som bara följer men inte bryr sig.

8. Annonsering.

Om du vill nå ut till nya kunder är det värt att tänka på att lägga en plan även för annonsering som steg 2 i din sociala medie-plan.

9. Kundservice förtjänar en egen plats på listan.

Alldeles för ofta missar företag just detta. Att inte ta kommentarer, negativa som positiva på allvar. Sociala medier ger dig som företag en omedelbar och enkel tillgång till företag. Någon behöver bara gå in på Facebook och skriva en kommentar, och ett, tu, tre så är den synlig för alla. Ta hand om kommentarer på ett bra sätt, missa inte detta!

10. Fortsätt att lära.

Sociala medier förändras och utvecklas hela tiden så det är viktigt att hänga med. Drabbas dock inte av panik om du känner att du inte har koll på alla förändringar. Det är omöjligt att veta precis allting inom sociala medier.

Lycka till!

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner