En blogg är ett superbra marknadsföringsverktyg för ditt företag! 

Företag som har en företagsblogg får i genomsnitt fler leads per månad än de som inte bloggar. Och det låter faktiskt troligt. Ett blogginlägg ger dig som företag möjlighet att visa en personlig sida och kunskap inom ett visst ämne.

En företagsblogg marknadsför din kunskap inom ett visst område.

 

Att regelbundet blogga om innehåll som är relevant för din målgrupp är ett effektivt sätt att visa upp kunskap och expertis. Det är viktigt för att bygga förtroende.

 

Exempel på bra företagsbloggar:

Airbnb var pionjärer inom uthyrning av semesterboenden – ett företag som verkligen förstår hur viktigt det är med bloggande. De har en fantastisk blogg med realaterat innehåll till resor, kultur och guider till hur du kan hyra ut din bostad via Airbnb.  Airbnbs blogg

Gekås har en blogg där de visar tips från butiken. Detta för att hjälpa kunderna att planera resan och för att se vad som är på gång i butiken. Gekåsbloggen

Tips att testa. 

Om du till exempel har en butik som säljer köksartiklar kan du blogga om tips för hur man dukar snyggt eller visa upp nyheter eller recept. Äger du en blomsterhandel kan du ge tips om hur man sköter sina växter på bästa sätt, eller inspirera genom att visa vilka blommor som är i säsong just nu.

 

Företagsbloggar boostar SEO.

En aktiv och informativ blogg är en väldigt bra sätt för potentiella kunder att hitta ditt företag och dina tjänster. En blogg kan stötta dina SEO-mål genom att skriva inlägg som rankar din webbplats för vissa nyckelord.

En företagsblogg bygger relationer med din målgrupp.

Med en blogg får du möjlighet att visa på kunskap och expertis som inte syns på informationssidorna på din hemsida. Du kan presentera personalen, berätta om vad ni håller på med just nu, eller vad ert varumärke står för. Att skapa goda relationer med målgruppen är viktigt för alla företag. Det är även en viktig detalj om ni skulle vilja anställa nya medarbetare. En blogg är också ett bra sätt att presentera ert företag för att attrahera nya medarbetare.

Blogginlägg blir innehåll till dina sociala kanaler.

Ibland kan man få idétorka när det gäller content för de sociala kanalerna. Det händer alla då och då. Varje blogginlägg kan vara en innehållsidé för företagets sociala kanaler.  Om du kontinuerligt postar delar av ditt blogginlägg har du alltid material till dina sociala medie-konton. Du kan också länka innehållet och driva trafik direkt till din webbplats.
Skriv blogginlägg med olika olika målgrupper i åtanke så kommer du aldrig ha problem med att hitta relevant innehåll till dina följare igen.
Läs också: 3 contentidéer alla företag kan använda.

Blogginlägg genererar leads.

Slutligen, den viktigaste anledningen är att blogga, särskilt för en mindre verksamhet är att det faktiskt genererar leads.

På ytan så låter det kanske lite onödigt eller märkligt att som bolag ha en blogg.  Men den verkliga anledningen till att ha en blogg är att skapa uppmärksamhet kring ditt varumärke eller det du kan erbjuda dina kunder.

Lägg helst till en CTA (Call To Action – alltså en knapp som genererar klick till att läsa mer) eller att skapa en knapp som uppmanar besökaren till att kontakta ditt företag, läsa mer, fylla i ett formulär osv. Fundera på vad ditt mål är och skapa en Call To Action för det som passar bäst för just ditt företag.

Om din läsare tycker att innehållet är intressant och att det hjälpte till att lösa ett problem, då kan det vara troligt att läsaren vill veta mer om ditt företag.
Så här har vi samlat fem anledningar till varför ditt  företag borde ha en blogg. Att blogga kan vara svårt till en början. Men med tiden får du rutin i bloggandet och det blir en naturlig del i verksamhetens marknadsföringsstrategi.
Läs också: Vad menas med organisk räckvidd i sociala medier?

Hör gärna av dig om du behöver hjälp med att komma igång med en företagsblogg!

 

KONTAKTA OSS!

Vi hjälper dig gärna att komma vidare. Kontakta oss gärna!

6 + 1 =