Med organisk räckvidd menas antal unika användare som ser ditt innehåll utan att du har betalat för att sprida det vidare genom annonsering eller sponsrat inlägg. Det kan exempelvis vara ett Facebookinlägg, YouTube-film, Instagraminlägg, eller en Pinterest-pin. Om någon besöker din sociala profil genom att söka i sociala medier eller någon annan gratis sökväg så räknas även detta som organisk räckvidd!
Att nå ut med organiska inlägg?
Det är ingen hemlighet att sponsrade inlägg och annonser tar över sociala medier. Du behöver inte ens scrolla en minut i ditt flöde för att en annons ska dyka upp. Betald annonsering i sociala medier hjälper varumärken att synas och att skapa försäljning. Kan företag fortfarande synas genom organiska inlägg? Svaret är JA! Organiska inlägg är viktiga av en mängd anledningar. Det finns möjlighet för ditt företag att skapa en relation med dina kunder genom att visa dem innehåll som de vill se. Exempelvis blogginlägg, guider, bilder, filmer, och värdefull information. Det handlar om att skapa innehåll som är så värdefullt att personer självvilligt söker upp ditt content snarare än att du och söker upp dem.
Några tips för att öka den organiska räckvidden i sociala medier.
- Skapa en innehållsstrategi. En innehållsstrategi , alltså en strategi för vilket innehåll som ska publiceras i de olika sociala kanalerna. Läs mer: 7 viktiga delar i sociala medie strategin.
- Fokusera på vad du vill nå ut med som är värdefullt för dina följare.
- Prata med din publik. Skapa innehåll som är relevant och intressant för dina följare.
Kombinera organiskt och sponsrat innehåll.
Att kombinera både organiskt innehåll och sponsrat innehåll är den bästa blandningen för din marknadsförings-strategi online.
- Betald marknadsföring är grymt bra för att nå en bredare publik och driva trafik väldigt snabbt.
- Organisk räckvidd är väldigt bra för att skapa en relation med din kunder och ett förtroende för ditt varumärke.