Filma & fota med hjälp av drönare

av | jul 11, 2022 | Blogg, Nyheter

Written By Fredrik Stjernfelt

Blogg | Nyheter

Drönarfoto och film för marknadsföring. Läs vår lista med användbara tips som hjälper dig när du anlitar en drönarfotograf.

Marknaden har fullkomligt exploderat kring prisvärda drönare med bra kameror. För bara några år sedan sedan krävdes en helikopter för att kunna ta snygga foton från ovan. Med dagens drönarteknik kan du skapa effektfulla filmer och foton för reklam, marknadsmaterial eller som ren fotokonst. I dag kan vem som helst anlita en drönarpilot med kunskaper inom foto för ett överkomligt pris.

 

Vad bör du tänka på om du vill anlita en drönarfotograf?

Det finns mycket som du bör tänka på när du anlitar en drönarfotograf. Vi har sammanfattat åtta punkter som är viktiga, och som kan underlätta och skapa rätt förutsättningar för en bra slutprodukt när det gäller drönarfoto.


1. Certifierad Drönarpilot

Det är viktigt att ha koll på vad som gäller för regler vid filmning med drönare. Se till att få intyg på att det finns en operatörsregistrering på det företag eller den pilot som skall utföra arbetet, samt en giltig EASA certifiering ”Drönar körkort” med rätt klass. Förutom att det är lag på att man måste vara registrad som operatör och ha giltig pilotcertifiering så visar det också på en grundkunskap i att framföra en drönare på ett säkert sätt.
Gothenburg Drone Photo

2. Försäkring

Skall du anlita en drönaroperatör/pilot skall denne även vara försäkrad. Det går inte som organisation att ansöka om operatörs ID om man inte kan påvisa att man har en försäkring.  Men som privatperson finns inte detta krav i dag och då måste detta kunna styrkas på annat vis. Detta är extra viktigt när uppdrag utförs där det finns risk för personskador och/eller materiella skador vid händelse av en olycka med drönaren.

3. Spridningstillstånd

Alla bilder och filmer som tas från luften med flygfarkost måste skickas in till Lantmäteriet för spridningstillstånd (Länk). Detta är dock en mycket enkel procedur och bör göras av den som äger rättigheterna till bilderna. Med andra ord den som är ansvarig för spridningen av materialet. Om jag som pilot och fotograf äger rättigheterna till bilderna och tänkt nyttja bilderna även till annat än kundens uppdrag bör jag som fotograf söka spridningstillstånd. Utför jag ett uppdrag där kunden äger rätten till materialet bör kunden söka tillståndet. Eftersom tillståndet kan förändras med tiden och där med bör ägaren av bilderna också vara den som får eventuell information om det förändrade läget. Är ni osäkra på hur man skall söka tillstånd så ta hjälp av fotografen.

4. Erfarenhet

Alla kan ta en bra bild i dag under bra förutsättningar, men det gäller att även när förutsättningarna inte är optimala att fortfarande kunna leverera bra fotografier och filmer. Det är med andra ord minst lika viktigt att fotografen är bra på att fånga bilden med kameran som hen är på att flyga drönaren. En drönare har sina begräsningar, såsom flygtid, regler kring vart man kan flyga, hur högt man får flyga och allt detta sammantaget kräver en erfaren drönarpilot. När det kommer till film räcker det verkligen inte enbart att vara en duktig fotograf. Det  ställs då stora krav på att drönarpiloten även kan skapa rätt känsla med sin flygning, återigen faller det tillbaka till vad vill man uppnå.

Vill man tex få fram en mer filmisk känsla med svepningar, vyer och en ”buttery feeling” är det en helt annan teknik än om man vill ha det snabba och akrobatiska flygandet som görs med små snabba drönare.

5. Planering, planering och åter planering.

Planeringen är halva jobbet, snåla inte. Ta med fotografen på planering i god tid. Se till att ha planerat in reservdagar om detta är möjligt för att inte behöva kasta hela projektet p.g.a. dåligt väder.

Handlar det om filmning av utomhusfester och kanske bröllop, så konsultera med drönarpiloten i god tid och var återigen tydligt med vad målet är med slutprodukten. Vill ni uppnå en känsla eller vill ni enbart få eventet dokumenterat. Det ena behöver inte utesluta det andra, men viktigt att drönarpiloten lägger fokus på rätt saker. För pratar vi om event, så finns det inte utrymme för omtagningar.

Har ni dock möjlighet till omtagningar. Kanske vill ni göra en kul film av en kickoff, marknadsföra en sin restaurang, hotell eller annan utomhusplats, så skulle jag våga tänka större och involvera alla deltagare för öka chanserna till ett extra bra slutmaterial.

6. Arvode och utlägg

Detta vet vi ju alla om att det är viktigt att den drönarpilot du anlitar har förutom alla certifikat och försäkringar även ett F-skattebevis. Tänkt även till när det gäller arvodet, löpande timmar eller fastpris. Väljer ni fastpris, se till att det även innefattar alla formera av utlägg i samband med jobbet, såsom resor och logi. Oavsett om ni landar i löpande timdebitering eller fastpris så ta en dialog med drönarpiloten och se vad denne uppskattar hela arbetet till. Väljer ni löpande, var även noga med att då få redan på vad hur restiden debiteras.

7. Vad vill du uppnå med drönarfilmen / drönarfotograferingen?

Varför vill du ha foto/film från ovan? Tänk utanför boxen. Finns det andra perspektiv på det hela som går att uppnå med hjälp av drönare? Snåla inte, utan planera detta väl och ta gärna konsultation av drönarpiloten för att synka dina förväntningar med de förutsättningar som finns.

8. Väderförhållanden

Det handlar inte enbart om att fotot eller filmen skall bli bra, det måste även vara rätt vind och väderförhållande för flygningen. Även miljön ni skall fota/filma i kan sätta sina begräsningar utifrån gällande regelverk.

 

Lycka till!

 

Arkiv

Marknaden har fullkomligt exploderat kring prisvärda drönare med bra kameror. För bara några år sedan sedan krävdes en helikopter för att kunna ta snygga foton från ovan. Med dagens drönarteknik kan du skapa effektfulla filmer och foton för reklam, marknadsmaterial eller som ren fotokonst. I dag kan vem som helst anlita en drönarpilot med kunskaper inom foto för ett överkomligt pris.

PS Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig med drönarfotografering eller rådgivning.

 

KONTAKTA OSS!

Vill du anlita en drönarfotograf. Eller kanske bolla tankar om drönare, sociala medier, eller annan marknadsföring, kontakta oss gärna.

14 + 1 =

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner