Instagram firar sin 10-års dag. Under detta decennium har vi sett plattformen förändras från en fotoapp där vi enbart delade bilder, till ett socialt närverk med över 1 miljard användare per månad.
År 2010 var det svårt att tro att appen där du egentligen bara scrollade genom ett flöde av bilder skulle bli en av världens största sociala plattformar.
Kommer du ihåg ditt första foto som du postade på Instagram? Till en början var det inte tal om bilder med #nofilter, poängen var snarare att bilderna skulle se ut som att de hade ändrats. Att använda ett filter som till exempel ”1977” var det som gjorde bilden till en ”Instagrambild”!
Allt eftersom att våra telefoner utvecklades och kamerorna blev bättre blev även kraven på Instragram-bilderna större. Nu vill vi istället ha snygga och stilfulla bilder i vårt Instagramflöde.
Om Facebook var plattformen som sammankopplade oss, så har Instagram blivit plattformen som lärt oss att en bild säger mer än tusen ord. Råkar du också vare en professionell influenser så har det blivit en plattform där du faktiskt kan tjäna pengar!
Varför ska ditt företag använda Instagram? Det finns ju mängder av andra sociala
medieplattformar att välja bland? Instagram är utan tvekan den bästa plattformen vad gäller att skapa engagemang med dina följare. Från att endast varit ett ställe där vi delade bilder till att bli en hub för shopping, och ändlöst scrollande för inspiration och tidsfördriv. Mycket av Instagrams framgång beror på att vi succesivt har vant oss vid sociala medier och numera ser det som en självklar del i vardagen. Att Facebook tog över ägarskapet har naturligtvis också påverkat Instagrams popularitet.
Att Instagram på senare år lanserat både Instagram Stories och Instagram Reels har lett till att intresset för Instagram-flödet har ökat ännu mer.
Instagram-användaren följer i genomsnitt minst ett varumärke, men oftast flera, så varför skulle det inte kunna vara just ditt varumärke?