Instagram 10 år. Grattis!

Instagram firar sin 10-års dag. Under detta decennium har vi sett plattformen förändras från en fotoapp där vi enbart delade bilder, till ett socialt närverk med över 1 miljard användare per månad.

År 2010 var det svårt att tro att appen där du egentligen bara scrollade genom ett flöde av bilder skulle bli en av världens största sociala plattformar.

Kommer du ihåg ditt första foto som du postade på Instagram? Till en början var det inte tal om bilder med #nofilter, poängen var snarare att bilderna skulle se ut som att de hade ändrats. Att använda ett filter som till exempel ”1977” var det som gjorde bilden till en ”Instagrambild”!

 

gammal instagrambild hö

Allt eftersom att våra telefoner utvecklades och kamerorna blev bättre blev även kraven på Instragram-bilderna större. Nu vill vi istället ha snygga och stilfulla bilder i vårt Instagramflöde.

Om Facebook var plattformen som sammankopplade oss, så har Instagram blivit plattformen som lärt oss att en bild säger mer än tusen ord. Råkar du också vare en professionell influenser så har det blivit en plattform där du faktiskt kan tjäna pengar!

Varför ska ditt företag använda Instagram? Det finns ju mängder av andra sociala
medieplattformar att välja bland? Instagram är utan tvekan den bästa plattformen vad gäller att skapa engagemang med dina följare. Från att endast varit ett ställe där vi delade bilder till att bli en hub för shopping, och ändlöst scrollande för inspiration och tidsfördriv. Mycket av Instagrams framgång beror på att vi succesivt har vant oss vid sociala medier och numera ser det som en självklar del i vardagen. Att Facebook tog över ägarskapet har naturligtvis också påverkat Instagrams popularitet.

Att Instagram på senare år lanserat både Instagram Stories och Instagram Reels har lett till att intresset för Instagram-flödet har ökat ännu mer.

Instagram-användaren följer i genomsnitt minst ett varumärke, men oftast flera, så varför skulle det inte kunna vara just ditt varumärke?

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner