Written By Ulrika Stjernfelt

Ulrika Stjernfelt

Digital marknadsföring | Nyheter | Sociala medier | Strategi

Förbättra instagramprofilen genom att ge den en make over! Läs om hur du förbättrar din Instagramprofil i detta blogginlägget.

Ge din instagramprofil en makeover

Innan vi väljer att följa ett instagramkonto brukar vi börja med två saker. först kolla igenom kontots bilder i instagramflödet, och sedan kika på instagramprofilen (även kallad instagram-bio). Därför lönar det sig att se till att innehållet i instagramprofilen är rätt ifylld, för att göra ett bra första intryck. Förbättra instagramprofilen genom att ge den en make over!

Vad gör en Instagramprofil bra 2021?

Att profilen är informativ
En Instagramprofil som tydligt visar vad du erbjuder och vad du gör är en viktig del i din profil. För de som inte känner till ditt varumärke eller vem du är behöver du enkelt förklara vad du gör och vad du erbjuder.
Att den är lätt att läsa
Missa inte någon detalj i din beskrivning. Att hålla det kort och enkelt är oftast det bästa. Du kan använda symboler eller listor för att förtydliga. Det är okej att använda emojis.
Att du tydligt visar vad du vill att besökaren ska göra
Att inkludera en länk med en tydlig förklaring och en call to action, kan hjälpa till att vända din Instagram bio till ett sätt att konvertera en kund!

Hur ska du fylla din Instagrampofil?

Instagramprofilen är texten som finns under användarnamnet på Instagram. Där kan du berätta om dig eller ditt företag och hur man kan kontakta dig. Din Instagramprofil visar vem du är, och vad du kan hjälpa till med. Därför är det viktigt att få med all viktig information i Instagramprofilen.

Profilbild
Använd en tydlig profilbild eller företagets logotyp. Är du personen som är ansiktet utåt för företaget så visa gärna en bild på dig.
Namnet
Detta är en sökbar del av profilen, så skriv ditt korrekta namn. Men du kan även lägga till en förkortning eller nyckelord som beskriver ditt företag.
Användarnamn
Detta är din identitet på Instagram, ditt ”användarnamn”.
Biografi
Beskrivning om ditt företag och vad du kan hjälpa till med.
Länk till webbplats. (link in bio“).
Detta är enda stället i Insragramprofilen som har en klickbar länk. Länka till din webbplats, ditt senaste blogginlägg, en landningssida eller något som du är viktig, för att driva trafik från Instagram. Du kan även använda appar som till exempel Linktree för att kunna länka flera sidor. Linktree är gratis men om du betalar en liten summa varje månad få du fördelar som statistik, snyggare utseende o.s.v. Det bästa alternativet är dock att göra som vi har gjort med Kalamanks Instagramsida med länkning från Instagram, genom att bygga en ladningssida som är byggd i till exempel WordPress webbplasen. På så sätt kan du hålla allt på ett och samma ställe.
Kategori
Här har du möjlighet att välja en kategori för företaget.
Story highlights
Se till att din Story Highlights är uppdaterade.

Arkiv

KONTAKTA OSS!

Vill du lära dig mer om Instagram-marknadsföring och hur det fungerar? Eller kanske bolla tankar om sociala medier, eller annan marknadsföring, kontakta oss gärna.

3 + 2 =

0 kommentarer