Ge din instagramprofil en makeover!

av | feb 16, 2021 | Sociala medier

Ge din instagramprofil en makeover

Innan vi väljer att följa ett instagramkonto brukar vi börja med två saker. först kolla igenom kontots bilder i instagramflödet, och sedan kika på instagramprofilen (även kallad instagram-bio). Därför lönar det sig att se till att innehållet i instagramprofilen är rätt ifylld, för att göra ett bra första intryck. Förbättra instagramprofilen genom att ge den en make over!

Vad gör en Instagramprofil bra?

Att profilen är informativ

En Instagramprofil som tydligt visar vad du erbjuder och vad du gör är en viktig del i din profil. För de som inte känner till ditt varumärke eller vem du är behöver du enkelt förklara vad du gör och vad du erbjuder.

Att den är lättläst

Missa inte någon detalj i din beskrivning. Att hålla det kort och enkelt är oftast det bästa. Du kan använda symboler eller listor för att förtydliga. Det är okej att använda emojis.

Att du tydligt visar vad du vill att besökaren ska göra

Att inkludera en länk med en tydlig förklaring och en call to action, kan hjälpa till att vända din Instagram bio till ett sätt att konvertera en kund!

Hur ska du fylla din Instagrampofil?

Instagramprofilen är texten som finns under användarnamnet på Instagram. Där kan du berätta om dig eller ditt företag och hur man kan kontakta dig. Din Instagramprofil visar vem du är, och vad du kan hjälpa till med. Därför är det viktigt att få med all viktig information i Instagramprofilen.

Profilbild

Använd en tydlig profilbild eller företagets logotyp. Är du personen som är ansiktet utåt för företaget så visa gärna en bild på dig.

Namnet

Detta är en sökbar del av profilen, så skriv ditt korrekta namn. Men du kan även lägga till en förkortning eller nyckelord som beskriver ditt företag.

Användarnamn

Detta är din identitet på Instagram, ditt ”användarnamn”.

Biografi

Beskrivning om ditt företag och vad du kan hjälpa till med.

Länk till webbplats. (“link in bio“).

Detta är enda stället i Insragramprofilen som har en klickbar länk. Länka till din webbplats, ditt senaste blogginlägg, en landningssida eller något som du är viktig, för att driva trafik från Instagram. Du kan även använda appar som till exempel Linktree för att kunna länka flera sidor. Linktree är gratis men om du betalar en liten summa varje månad få du fördelar som statistik, snyggare utseende o.s.v. Det bästa alternativet är dock att göra som vi har gjort med Kalamanks Instagramsida med länkning från Instagram, genom att bygga en ladningssida som är byggd i till exempel WordPress webbplasen. På så sätt kan du hålla allt på ett och samma ställe.

Kategori

Här har du möjlighet att välja en kategori för företaget.

Story highlights

Se till att din Story Highlights är uppdaterade.

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner