Din guide till Instagram Guides

Du har kanske märkt att Instagram har gjort en del förändringar på senaste tiden? Layouten har förändrats och det har tillkommit några nya funktioner och en av dem är Instagram Guides. Guides lanserades tidigare i år men då endast för konton som fokuserade på välmående, för att dessa skulle kunna dela viktig information och hjälp under Covid-19. Eftersom så många andra också efterfrågade funktionen bestämde sig Instagram sig för att lansera Instagram guides för alla!

 

Vad är Instagram Guides?
Instagram Guides är en ett smart sätt att gruppera relevant innehåll till guider efter olika kategorier.
Som en microblogg där du delar dina favoriter till dina följare. Instagram vill att vi ska stanna kvar på plattformen istället för att klicka oss vidare till webben eller bloggen. Instagram Guides har fortfarande många begränsningar, som att du endast kan dela innehåll som du eller någon annan har delat på Instagrams flöde. Däremot kan du skriva in mer text i beskrivningen i varje guide, vilket är superbra om du exempelvis vill göra en steg-för-steg-guide. Du kan också fylla på med fler inlägg i guiderna allt eftersom du publicerar nya inlägg på Instagram. Instagram Guides kommer med all säkerhet att utvecklas allt eftersom, vilket blir spännande att följa.

Hur fungerar Instagram Guides?
Guides visas på Instagram i ett separat fönster på samma sätt som Reels och IGTV. Du kan göra Guider för produkter, platser och inlägg. Perfekt för både varumärken och bloggare.

Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsidéer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehåll som passar bra för så gott som alla verksamheter.
 

Skapa guider för olika ämnen.
Till exempel skönhetstips, träningstips eller spartips. Följarna kan på så sätt få tillgång till alla tips på en och samma plats istället för att leta genom flödet.

Länka dina favoritprodukter!
Du kanske får frågor om vilka som är dina favoritprodukter till exempel. Samla dem på ett ställe i Instagram Guider.

Skapa en ”Lär känna mig” guide.
Med inlägg som du har skapat om dig för att följarna ska lära känna dig eller det du sysslar med. Detta gör att även dina nya följare på ett enkelt sätt kan känna dig och vad du gör

Skapa en FAQ guide!
Om du får många frågor om samma ämne så kan du skapa en genväg till svaren, och skriva in extra information i informationstexten.

Skapa en guide med presenttips med dina produkter.
Där du kan länka direkt till produkten du föreslår.

Platser är perfekt för dig som arbetar i resebranschen eller bloggar om resor.
Passar även bra för restauranger, caféer, gym och nöjen. Passar egentligen bra för allt innehåll som baseras på en platsdata. 

Så här skapar du en Instagram Guide.

1. Klicka på + ikonen.  – (observera att denna ikonen kan var på en annan plats i din Instagram beroende på vilken Instagram version du har).
Längst ner ser du ”Guide”
2. Välj ut din Guide.
Här får du möjligheten att välja ut vilken typ av Guide du vill. Välj från platser, produkter och inlägg.

 

3. Välj vilka inlägg du vill ha i din Guide. Du kan välja mellan dina egna inlägg elller någon annans inlägg som du har sparat.
4. När du har valt dina inlägg är det dags att redigera och lägga till information om din Guide innan du publicerar. Du måste välja en titel samt en omslagsbild för att kunna publicera din Guide. Beskriv gärna kort vad din Guide handlar om.

  • Lägg till information.

  • Guidens titel.

  • Guidens beskrivning.

  • Inläggets titel.

  • Inläggets beskrivning (frivilligt).

  • Du kan ändra ordningen i Guiden. Dra inläggen i den ordningen du önskar. (Tryck på prickarna).

  • Ändra omslagsbild om du vill.



Lycka till!

Steg-för-steg-guide för din marknadsplan i sociala medier.

Om du har en verksamhet, stor eller liten, så bör sociala medier vara en del av din marknadsföringsplan. Vi vet numera att sociala medier inte bara är en trend som kommer att försvinna. Sociala medier kan faktiskt kan hjälpa ditt företag att växa!

Vad menas med organisk räckvidd i sociala medier?

Med organisk räckvidd menas antal unika användare som ser ditt innehåll utan att du har betalat för att sprida det vidare genom annonsering eller sponsrat inlägg. Det kan exempelvis vara ett Facebookinlägg, YouTube-film, Instagraminlägg, eller en Pinterest-pin

Förbättra din Instagramprofilen. Ge den en make over.

Innan vi väljer att följa ett Instagramkonto brukar vi börja med två saker. Först kolla igenom kontots bilder i Instagramflödet, och sedan kika på Instagramprofilen (även kallad Instagram-bio). Därför lönar det sig att se till att innehållet i Instagramprofilen ger ett bra första intryck.

Vad är Call-To-Action? (CTA)

    Vad är Call-To-Action? (CTA) Call-To-Action (förkortas CTA), är en term som ofta används inom marknadsföring. En Call-To-Action är en del av ett innehåll, som till exempel en text eller en knapp som uppmanar användaren att utföra en särskild handling. Det kan...

Din Guide till Instagram Guides

Du har kanske märkt att Instagram har gjort en del förändringar på senaste tiden? Layouten har förändrats och det har tillkommit några nya funktioner och en av dem är Instagram Guides. I det här blogginlägget lär vi dig hur Instagram Guides fungerar.

Instagram, du är fortfarande favoriten!

Nyligen firade Instagram sin 10-års dag. Under detta decennium har vi sett plattformen förändras från en fotoapp där vi enbart delade bilder, till ett socialt närverk med över 1 miljard användare per månad.

7 viktiga delar i sociala medie-strategin

Sociala medier ändras och utvecklas ständigt, och om ett år, kanske ett halvår kommer förmodligen din nuvarande sociala medie-strategi inte längre vara aktuell.

Vad betyder användargenererat innehåll?

Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara t.ex. bilder, videos, bloggar, Facebook-, eller Instagram-inlägg som dina följare eller kunder har postat och som innehåller dina produkter eller tjänster.

Få fokus i arbetet med Pomodoro-metoden

Genom att dela upp arbetsuppgiften i kortare pass, som följs av en paus blir uppgiften lättare att hantera. Processen gör att du tränar hjärnan att fokusera och hålla ut hela passet. Det finns en teknik för detta och den kallas Pomodorometoden.

3 contentidéer alla varumärken kan använda

Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips.