Din guide till instagram guides

Din guide till instagram guides

Du har kanske märkt att Instagram har gjort en del förändringar på senaste tiden? Layouten har förändrats och det har tillkommit några nya funktioner och en av dem är Instagram Guides. Guides lanserades tidigare i år men då endast för konton som fokuserade på välmående, för att dessa skulle kunna dela viktig information och hjälp under Covid-19. Eftersom så många andra också efterfrågade funktionen bestämde sig Instagram sig för att lansera Instagram guides för alla!

Vad är Instagram Guides?

Instagram Guides är en ett smart sätt att gruppera relevant innehåll till guider efter olika kategorier.
Som en microblogg där du delar dina favoriter till dina följare. Instagram vill att vi ska stanna kvar på plattformen istället för att klicka oss vidare till webben eller bloggen. Instagram Guides har fortfarande många begränsningar, som att du endast kan dela innehåll som du eller någon annan har delat på Instagrams flöde. Däremot kan du skriva in mer text i beskrivningen i varje guide, vilket är superbra om du exempelvis vill göra en steg-för-steg-guide. Du kan också fylla på med fler inlägg i guiderna allt eftersom du publicerar nya inlägg på Instagram. Instagram Guides kommer med all säkerhet att utvecklas allt eftersom, vilket blir spännande att följa.

Hur fungerar Instagram Guides?

Guides visas på Instagram i ett separat fönster på samma sätt som Reels och IGTV. Du kan göra Guider för produkter, platser och inlägg. Perfekt för både varumärken och bloggare.

Skapa Guider för olika ämnen.

Till exempel skönhetstips, träningstips eller spartips. Följarna kan på så sätt få tillgång till alla tips på en och samma plats istället för att leta genom flödet.

Länka dina favoritprodukter!

Du kanske får frågor om vilka som är dina favoritprodukter till exempel. Samla dem på ett ställe i Instagram Guider.

Skapa en ”Lär känna mig-guide”.

Med inlägg som du har skapat om dig för att följarna ska lära känna dig eller det du sysslar med. Detta gör att även dina nya följare på ett enkelt sätt kan känna dig och vad du gör

Skapa en FAQ guide!

Om du får många frågor om samma ämne så kan du skapa en genväg till svaren, och skriva in extra information i informationstexten.

Skapa en guide med presenttips med dina produkter.

Där du kan länka direkt till produkten du föreslår.

Platser är perfekt för dig som arbetar i resebranschen eller bloggar om resor.

Passar även bra för restauranger, caféer, gym och nöjen. Passar egentligen bra för allt innehåll som baseras på en platsdata.

 

Så här skapar du en instagram guide 

1. Klicka på + ikonen.  – (observera att denna ikonen kan var på en annan plats i din Instagram beroende på vilken Instagram version du har).
Längst ner ser du ”Guide”
2. Välj ut din Guide.
Här får du möjligheten att välja ut vilken typ av Guide du vill. Välj från platser, produkter och inlägg.

3. Välj vilka inlägg du vill ha i din Guide. Du kan välja mellan dina egna inlägg elller någon annans inlägg som du har sparat.

4. När du har valt dina inlägg är det dags att redigera och lägga till information om din Guide innan du publicerar. Du måste välja en titel samt en omslagsbild för att kunna publicera din Guide. Beskriv gärna kort vad din Guide handlar om.

  • Lägg till information.
  • Guidens titel.
  • Guidens beskrivning.
  • Inläggets titel.
  • Inläggets beskrivning (frivilligt).
  • Du kan ändra ordningen i Guiden. Dra inläggen i den ordningen du önskar. (Tryck på prickarna).
  • Ändra omslagsbild om du vill.

 

Lycka till!

 

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner