Undvik dessa misstag i social medier
Sociala medier har funnits i över 20 år och har under resans gång utvecklats och förändrats. Bästa sättet för företag att synas i sociala medier för några år sedan är troligtvis inte bästa sättet att synas just nu. Det är därför viktigt att ha koll på vilka metoder i sociala medier som fungerar bäst för din verksamhet och vilka metoder som fungera mindre bra. Vi har listat några misstag som varumärken inte bör fortsätta göra i sociala medier
Publicera för mycket innehåll.
Du måste inte publicera innehåll varje dag (eller flera gånger om dagen) i alla kanaler. För slippa att vara stressad över att ständigt skapa nytt innehåll, fokusera istället på att skapa BRA innehåll på de primära kanalerna. Det är bättre att skapa BRA innehåll som följarna vill se och lägga resurser på att ta hand om publiken, bland annat genom att svara på kommentarer och lyssna på följarna.
Läs också: Marknadsplan i sociala medier-gör-så-här
Fokusera på antal följare.
Antalet följare kommer alltid att gå upp och ner, det är inte mycket att göra åt det. Tänk på att det är ett affärskonto – ta det inte personligt. Vad du kan göra är att skapa innehåll som följarna vill läsa och fokusera på att se vad som engagerar dem. Fokusera på dina affärsmål och vad som skapar försäljning i långa loppet, som webbesök och nyhetsbrevsprenumerationer till exempel.
Ignorera kommentarer.
Det förväntas inte att företag ska svara på varenda kommentar i alla kanaler, men kommentarer som berör sortiment eller frågor bör ditt företag besvara (eller hänvisa till kundservice). Om ditt verksamhet får många kommentarer och stort engagemang i sociala medier är det värt att skapa en särskild kundservice för just sociala medier.
Läs också: Bli bättre på att kommunicera med dina kunder online.
Köra annonser utan att ha koll på lagersaldo.
Att visa annonser på produkter som inte finns i lager. Konsumenten kommer inte bara att bli irriterad över att de inte kan köpa produkten ditt företag just visat för dem. Att visa annonser som inte finns i lager kan också leda till att du får negativ kommentarer från missnöjda kunder. Det finns dock en enkel lösning på detta: Ha koll på vilka produkter du annonserar och uppdatera din annnonser därefter.
Använda samma bilder överallt.
Social medier är visuella plattformar och varumärken bör undvika att använda samma bilder i alla kanaler och till flera inlägg om det är möjligt. När följarna ser samma bild i flödet tror de oftast att de redan sett inlägget och skippar kanske nästa också. Det ger också varumärket en känsla av lägre kvalitet, vilket alla varumärken bör akta sig för. Detta innebär visserligen en investering i bilder, men det är det absolut värt.
Länk till gratis bilder: unsplash.com
Över- eller underkompensera influensers.
Ett misstag vissa företag gör är att betala influensers för mycket, eller för lite för deras arbete. Det gäller att ha förståelse för vad ett samarbete egentligen innebär och vad samarbetetet faktiskt är värt. Detta kan både vara att betala för lite/endast erbjuda gratis produkter och därmed förolämpa influensern eller att överkompensera. Det kan vara värt att ta hjälp av en byrå som specialiserat sig på dessa samarbeten.
Fel tonalitet.
Folk gillar att se varumärken som bjuder på sig själva och som visar en personlighet. Att utveckla en social tonalitet för ditt varumärke är ett bra sätt att lyfta ditt varumärke online.
Inte optimera innehåll för olika kanaler.
Det är vanligt att företag publicerar exakt samma innehåll i olika kanaler. Innehållet bör anpassas för varje kanal du väljer att publicera eftersom varje kanal har olika sätt att visa innehållet, exempelvis bildstorlek, länkar, taggar o.s.v. Sätt av tid för att anpassa innehållet för varje kanal du ska synas.
Hoppas att dessa tipsen var till hjälp.