Vad är Call-To-Action? (CTA)

Call-To-Action (förkortas CTA), är en term som ofta används inom marknadsföring. En Call-To-Action är en del av ett innehåll, som till exempel en text eller en knapp som uppmanar användaren att utföra en särskild handling. Det kan vara att klicka på en länk, fylla i ett formulär eller svara på en fråga. Syftet med en bra Call-To-Action är att hjälpa besökaren att hitta dit du vill att de ska nå. Besökaren ska lockas till målet frivilligt eftersom  du har gjort det så enkelt för dem som möjligt.

Den mest uppenbara Call-To-Action är “Köp nu”, men det är inte bara i säljprocessen som en Call-To-Action är till hjälp. Den kan exempelvis hjälpa dig att få fler personer som prenumererar på ditt nyhetsbrev, eller öka antal följare i dina social kanaler.

Varje sida på din webbplats bör ha någon form av Call-To-Action. Om du är en bloggare, kan en Call-To-Action i ditt blogginlägg få läsaren att läsa fler av dina blogginlägg, hitta dina erbjudanden eller skriva upp sig för nyhetsbrev. 

Exempel på olika Call-To Actions

  • Subscribe
  • Dela
  • Kommentera
  • Lyssna
  • Donera
  • Upptäcka
  • Registrera
  • Läsa innehåll
  • Köpa
  • Sign upp
  • Delta i en poll
  • Gilla
  • Svara på en fråga
  • Ställa en fråga
  • Ladda ner
  • Titta på något
  • Spara
  • Utforska

 

Call-To-Action i Sociala medier

I sociala medier som till exempel Instagram kan man hänvisa till olika typer av Call-To-Actions, som till exempel:

  • Spara den här posten till senare.
  • Klicka på länken i bio för att läsa mer.
  • Skicka ett DM för att få veta mer.
  • Läsa vårt blogginlägg för att få veta mer.

 

Tidsbegränsade erbjudanden ger klick.

Ett användbart knep för att locka besökaren att nappa på ett erbjudande är att göra det tidsbegränsat. Få besökaren att känna att de måsta klicka på din CTA för att de inte vill riskera att missa något bra erbjudande. 

Här är några exempel:

  • Erbjudandet gäller endast under julhelgen.
  • Begränsat erbjudande.
  • Svara före den 30 juli för att få rabatten.
  • Öka försäljning.
  • Skapa relation med din nuvarande kunder.

Call-To-Action tips!

Om någon ska vilja klicka på din CTA måste den vara utformad så att besökaren hittar den vare sig det är en länk eller en knapp. Vad är syftet med din CTA? Fundera på hur du kan formulera dig bäst för att väcka intresse. Avstå från att skriva “Klicka här”, skriv hellre varför man ska klicka på länken. Om din CTA är en knapp, gör den gärna synlig så att den är lätt att hitta och klicka på.

Lycka till! 

 

Läs också om användagenererat innehåll: Vad betyder användargenererat innehåll?

Läs också:  7 viktiga delar i sociala medie strategin

 

Förbättra din Instagramprofilen. Ge den en make over.

Innan vi väljer att följa ett Instagramkonto brukar vi börja med två saker. Först kolla igenom kontots bilder i Instagramflödet, och sedan kika på Instagramprofilen (även kallad Instagram-bio). Därför lönar det sig att se till att innehållet i Instagramprofilen ger ett bra första intryck.

Vad är Call-To-Action? (CTA)

    Vad är Call-To-Action? (CTA) Call-To-Action (förkortas CTA), är en term som ofta används inom marknadsföring. En Call-To-Action är en del av ett innehåll, som till exempel en text eller en knapp som uppmanar användaren att utföra en särskild handling. Det kan...

Din Guide till Instagram Guides

Du har kanske märkt att Instagram har gjort en del förändringar på senaste tiden? Layouten har förändrats och det har tillkommit några nya funktioner och en av dem är Instagram Guides. I det här blogginlägget lär vi dig hur Instagram Guides fungerar.

3 contentidéer alla varumärken kan använda

Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips.

Vad menas med organisk räckvidd i sociala medier?

Med organisk räckvidd menas antal unika användare som ser ditt innehåll utan att du har betalat för att sprida det vidare genom annonsering eller sponsrat inlägg. Det kan exempelvis vara ett Facebookinlägg, YouTube-film, Instagraminlägg, eller en Pinterest-pin

Steg-för-steg-guide för din marknadsplan i sociala medier.

Om du har en verksamhet, stor eller liten, så bör sociala medier vara en del av din marknadsföringsplan. Vi vet numera att sociala medier inte bara är en trend som kommer att försvinna. Sociala medier kan faktiskt kan hjälpa ditt företag att växa!

Vad betyder användargenererat innehåll?

Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara t.ex. bilder, videos, bloggar, Facebook-, eller Instagram-inlägg som dina följare eller kunder har postat och som innehåller dina produkter eller tjänster.

Instagram, du är fortfarande favoriten!

Nyligen firade Instagram sin 10-års dag. Under detta decennium har vi sett plattformen förändras från en fotoapp där vi enbart delade bilder, till ett socialt närverk med över 1 miljard användare per månad.

7 viktiga delar i sociala medie-strategin

Sociala medier ändras och utvecklas ständigt, och om ett år, kanske ett halvår kommer förmodligen din nuvarande sociala medie-strategi inte längre vara aktuell.

Vi hjälper dig gärna om du vill komma vidare.