Vad är Call-To-Action? (CTA)

Call-To-Action (förkortas CTA), är en term som ofta används inom marknadsföring. 

En Call-To-Action är en del av ett innehåll, som till exempel en text eller en knapp som uppmanar användaren att utföra en särskild handling. Det kan vara att klicka på en länk, fylla i ett formulär eller svara på en fråga. Syftet med en bra Call-To-Action är att hjälpa besökaren att hitta dit du vill att de ska nå. Besökaren ska lockas till målet frivilligt eftersom  du har gjort det så enkelt för dem som möjligt.

“Köp nu”när en uppenbar Call-To-Action.

Det är inte bara i säljprocessen som en Call-To-Action är till hjälp. Den kan exempelvis hjälpa dig att få fler personer som prenumererar på ditt nyhetsbrev, eller öka antal följare i dina social kanaler.

Varje sida på din webbplats bör ha någon form av Call-To-Action.

Om du är en bloggare, kan en Call-To-Action i ditt blogginlägg få läsaren att läsa fler av dina blogginlägg, hitta dina erbjudanden eller skriva upp sig för nyhetsbrev.  

Exempel på olika call-to-actions (CTA)

  • Subscribe
  • Dela
  • Kommentera
  • Lyssna
  • Donera
  • Upptäcka
  • Registrera Exempel: Liseberg
  • Läsa innehåll
  • Köpa
  • Sign upp Exempel: Filmstaden
  • Delta i en poll
  • Gilla
  • Svara på en fråga
  • Ställa en fråga  Exempel: ICA – kundservice
  • Ladda ner
  • Titta på något
  • Spara
  • Utforska

Call-To-Action i sociala medier 

I sociala medier som till exempel Instagram kan man hänvisa till olika typer av Call-To-Actions, som till exempel:

  • Spara den här posten till senare.
  • Klicka på länken i bio för att läsa mer.
    Kalamank marketing – instagrambio
  • Skicka ett DM för att få veta mer.
  • Läsa vårt blogginlägg för att få veta mer.

Erbjudanden som call-to-action

Ett användbart knep för att locka besökaren att nappa på ett erbjudande är att göra det tidsbegränsat. Få besökaren att känna att de måsta klicka på din CTA för att de inte vill riskera att missa något bra erbjudande. 

Här är några exempel:

  • Erbjudandet gäller endast under julhelgen.
  • Begränsat erbjudande.
  • Svara före den 30 juli för att få rabatten.
  • Öka försäljning.
  • Skapa relation med din nuvarande kunder.

Call-To-Action-tips!

Om någon ska vilja klicka på din CTA måste den vara utformad så att besökaren hittar den vare sig det är en länk eller en knapp. Vad är syftet med din CTA? Fundera på hur du kan formulera dig bäst för att väcka intresse. Avstå från att skriva “Klicka här”, skriv hellre varför man ska klicka på länken. Om din CTA är en knapp, gör den gärna synlig så att den är lätt att hitta och klicka på.

Läs också: 3 contentidéer alla företag kan använda.

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner