10 vanliga misstag som får besökaren att lämna webbplatsen

av | jan 7, 2022 | Webb

Typiska problem med webbsidor – som är enkla att fixa:

Du får bara en chans till ett första intryck och vad gäller din webbplats betyder ett första intryck allt. Hemsidan är många gånger stället som dina potentiella kunder hittar dig och då är det verkligen viktigt att ge ett bra första intryck. Genom några klick bestämmer sig kunden för om de vill göra affärer med dig eller inte. Om din webbplats är rörig eller svår att navigera är risken stor att du förlorar en kund direkt.

1. Långsam laddningstid

Om din webbplats laddar för långsamt finns det stor risk att besökaren ger upp och lämnar för att istället besöka en konkurrent. Därför är det viktigt att testa laddningstiden på sajten regelbundet.

2. För många Call-to-action-knappar (eller inga CTA)

En Call-to-action-knapp (CTA) är en knapp som du vill att en potentiell kund ska klicka på för att gå vidare i köpprocessen. Du vill alltså leda besökaren till ett specifikt ställe på webbplatsen. Att ha för många Call-to-actions skapar förvirring, när det blir för många valmöjligheter. Att ha tydliga Call-to-action-knappar leder besökaren till nästa del av din webbplats.

Läs också: Vad är Call-To-Action? (CTA)

3. Dålig design

Det är viktigt att tänka på läsbarheten när det kommer till webbplatsen. Vissa färgkombinationer kan vara svåra att läsa. Vit text mot svart bakgrund till exempel. Använd även ett typsnitt som är lätt att läsa. Tänk också på att webbplatsen är tillgänglighetsanpassad, det vill säga  att din webbplats ska kunna användas och läsas av alla, oavsett förmåga eller eventuella funktionshinder.

4. Inte tänka på det viktigaste först

Visa tydligt vilka tjänster ni erbjuder och vilka problem ert företag kan lösa. Besökaren ska inte behöva scrolla eller klicka vidare för att få fram det viktigaste. 

5. Ingen mobilanpassning

De flesta som besöker en webbplats gör det via mobilen. Därför är det superviktigt att webbplatsen är mobilanpassad, vilket betyder att den är designad för att också kunna läsas bra på mobiltelefonen.

6. För säljig och med irrelevanta bilder

Tänk på att webbplatsen som ett ställe där du skapar en relation med din potentiella kund. Undvik därför att använda för säljiga uttryck eller använda bilder som inte passar in med din verksamhet.

7. Ingen sökfunktion

Om webbplatsen innehåller mycket information är det viktigt att det finns en sökfunktion så att besökaren kan hitta rätt. De flesta är inte sugna på att leta i undermenyer för att hitta ett specifikt innehåll snabbt.

8. Inga relevanta länkar


Hjälp besökaren att hitta relevant information på din webbplats. Läser besökaren ett blogginlägg om ett visst ämne, information om ert företag eller en av era produkter eller tjänster, är det viktigt att det är lätt att hitta ytterligare information om dina ämnet. Detta gör du genom att länka till en produkt eller ytterligare information om det aktuella ämnet. 

9. Svår navigation

Gör inte webbplatsen för rörig. Även om det kan vara lockande att hitta på en helt egen struktur, så är vissa saker standard, som menystrukturer, kontaktsida, eller informationen i sidfoten.

10. Bara använda ikoner på webbplatsen

En webbplats som enbart använder ikoner som meny förutsätter att besökaren vet vad ikonerna betyder. Det är dock inte självklart för alla vad olika ikoner innebär, men genom att skriva en förtydligande text under ikonen kan detta förklaras närmare.

Läs också: Guide – Bli bättre på att kommunicera med kunderna online 

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner