Typiska problem med webbsidor – som är enkla att fixa:

Du får bara en chans till ett första intryck och vad gäller din webbplats betyder ett första intryck allt. Hemsidan är många gånger stället som dina potentiella kunder hittar dig och då är det verkligen viktigt att ge ett bra första intryck. Genom några klick bestämmer sig kunden för om de vill göra affärer med dig eller inte. Om din webbplats är rörig eller svår att navigera är risken stor att du förlorar en kund direkt.

1. Långsam laddningstid

Om din webbplats laddar för långsamt finns det stor risk att besökaren ger upp och lämnar för att istället besöka en konkurrent. Därför är det viktigt att testa laddningstiden på sajten regelbundet.

2. För många Call-to-action-knappar (eller inga CTA)

En Call-to-action-knapp (CTA) är en knapp som du vill att en potentiell kund ska klicka på för att gå vidare i köpprocessen. Du vill alltså leda besökaren till ett specifikt ställe på webbplatsen. Att ha för många Call-to-actions skapar förvirring, när det blir för många valmöjligheter. Att ha tydliga Call-to-action-knappar leder besökaren till nästa del av din webbplats.

Läs också: Vad är Call-To-Action? (CTA)

 

3. Dålig design

Det är viktigt att tänka på läsbarheten när det kommer till webbplatsen. Vissa färgkombinationer kan vara svåra att läsa. Vit text mot svart bakgrund till exempel. Använd även ett typsnitt som är lätt att läsa. Tänk också på att webbplatsen är tillgänglighetsanpassad, det vill säga  att din webbplats ska kunna användas och läsas av alla, oavsett förmåga eller eventuella funktionshinder.

 

4. Inte tänka på det viktigaste först

Visa tydligt vilka tjänster ni erbjuder och vilka problem ert företag kan lösa. Besökaren ska inte behöva scrolla eller klicka vidare för att få fram det viktigaste. 

 

5. Ingen mobilanpassning

De flesta som besöker en webbplats gör det via mobilen. Därför är det superviktigt att webbplatsen är mobilanpassad, vilket betyder att den är designad för att också kunna läsas bra på mobiltelefonen.

 

6. För säljig och med irrelevanta bilder

Tänk på att webbplatsen som ett ställe där du skapar en relation med din potentiella kund. Undvik därför att använda för säljiga uttryck eller använda bilder som inte passar in med din verksamhet.

 

7. Ingen sökfunktion

Om webbplatsen innehåller mycket information är det viktigt att det finns en sökfunktion så att besökaren kan hitta rätt. De flesta är inte sugna på att leta i undermenyer för att hitta ett specifikt innehåll snabbt.

8. Inga relevanta länkar


Hjälp besökaren att hitta relevant information på din webbplats. Läser besökaren ett blogginlägg om ett visst ämne, information om ert företag eller en av era produkter eller tjänster, är det viktigt att det är lätt att hitta ytterligare information om dina ämnet. Detta gör du genom att länka till en produkt eller ytterligare information om det aktuella ämnet. 

 

9. Svår navigation

Gör inte webbplatsen för rörig. Även om det kan vara lockande att hitta på en helt egen struktur, så är vissa saker standard, som menystrukturer, kontaktsida, eller informationen i sidfoten.

 

10. Bara använda ikoner på webbplatsen

En webbplats som enbart använder ikoner som meny förutsätter att besökaren vet vad ikonerna betyder. Det är dock inte självklart för alla vad olika ikoner innebär, men genom att skriva en förtydligande text under ikonen kan detta förklaras närmare.

Läs också: Guide – Bli bättre på att kommunicera med kunderna online

 

Arkiv

PS. Vi hjälper dig gärna med din hemsida. 

 

KONTAKTA OSS!

Vill du lära dig mer om marknadsföringsstrategi och hur det fungerar? Eller kanske bolla tankar om sociala medier, eller annan marknadsföring, kontakta oss gärna.

7 + 15 =