Det här är A/B testing
A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika varianter får du ett verkligt resultat och slipper gissa vad du ”tror är” rätt till ”vi vet” vad som är rätt för din målgrupp.
Hur fungerar A/B tester?
Ett A/B test innebär att du skapar en liknande version av samma innehåll, som exempelvis en webbsida eller en annons. Det kan vara små skillnader som till exempel olika rubriker, färger, knappar eller helt olika designade webbsidor. Hälften av besökarna ser originalversionen av sidan (version A) och hälften ser en annan variant (version B). Du kan sedan mäta och se vilken av varianterna som gett bäst resultat efter dina uppsatta mål.
Varför är det bra att A/B testa?
Det ger er möjlighet att samla in data om hur en förändring av en landningssida, eller en annons påverkar användarnas beteenden. Du testar riktiga besökare och inte en ”panel” eller liknande.
Vad kan man A/B testa?
- Webbplats-konverterigar.
- Rubriker och underrubriker.
- Design och layout. (färger på olika element, t.ex. knappar).
- Navigation.
- Texten på CTA (Call to action).
- CTA kan vara klick för köp t.ex.
- Olika formulär. Genom A/B testa kan du fylla i olika varianter för att se vilken som fungerar bäst.
- Olika typer av navigation.
- Olika slags copy.
- Ämnesraden.
- Veckodag eller klockslag för att skicka ut ett mail.
- Utskicksfrekvens.
- Olika bilder.
Hoppas att du har fått mer klarhet i varför det är viktigt att A/B-testa kampanjer och webbsidor och vad du kan göra för att börja A/B-testa för att få ännu bättre resultat.
Lycka till!