Tips! Få fokus i arbetet med Pomodoro-metoden

Fokusera med Pomodorometoden

Under arbetsdagen blir vi ofta distraherade av olika saker vilket gör att kan vara svårt att komma igång eller att hålla motivationen uppe. Ofta beror detta på att vi inte planerar in pauser som tillåter oss att få ett upphåll i vårt arbete. Genom att dela upp arbetsuppgiften i kortare pass, som följs av en paus blir uppgiften lättare att hantera. Processen gör att du tränar hjärnan att fokusera och hålla ut hela passet. Det finns en teknik för detta och den kallas Pomodorometoden.

Varför en tomat?

Pomodoro = italienska för tomat. Italienaren Fransesco Cirillo som när han var student på 1980-talet brukade använda en kökstimer formad som en tomat för att hålla koll på tiden när han pluggade, är personen bakom idén till Pomodorometoden.

Så här fungerar pomodoro-metoden

Tekniken innebär att du använder en timer för att dela upp tiden i intervaller, 25 minuter långa med korta pauser mellan. Uppgifterna blir på så sätt mer hanterbara. Vetskapen om att du har 25 minuters oavbruten koncentration gör dig förvånansvärt fokuserad!

Så här börjar du:

1. Välj uppgiften du ska genomföra
2. Sätt en timer på 25 min (1 Pomodoro).
3. Arbeta genom hela passet.
4.  När klockan ringer, ta en paus på fem minuter och gör något avkopplande.
5. Efter att du har genomfört 4 Pomodoros tar du en längre paus på 15-20 minuter.
6. Börja sedan om med processen från början.

Pomodorometoden kan hjälpa dig om du:

  • Lätt blir distraherad. Genom metoden håller du dig borta från frestelsen att kolla dina mail, sociala kanaler eller surfa på webben.
  • Saknar motivation. Hur du än gör kommer du inte igång med ditt stora projekt. Kanske blir det enklare om du tar dig an projektet i små bitar.
  • Målet är att öka din koncentration och genomföra uppgifter så att du blir mer produktiv.
    De korta regelbundna pauserna är till för att du ska klar de monotona uppgifterna och känna dig motiverad.Metoden är gratis. Det finns appar att ladda ner och du kan investera i en tomatformad timer, använda din telefon eller timerprogram på datorn.Metoden fungera inte för alla eller för alla typer av uppgifter, men om du är ute efter ett enkelt sätt att tackla dina dagliga to-do-listor så är Pomodorometoden värd att prova.

    Lycka Till! 


    Läs också: 7 viktiga delar i sociala medie-strategin

Hej!

Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

Get Social!

Kategorier

Senaste inläggen

Guide – Så når du fler kunder
Guide – Så når du fler kunder

Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

Vad betyder användargenererat innehåll?
Vad betyder användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

Nyhetsbrev för företag
Nyhetsbrev för företag

Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

3 contentidéer alla varumärken kan använda
3 contentidéer alla varumärken kan använda

3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner