Vad är content marketing?Content marketing
Content Marketing och innehållsmarknadsföring är samma sak. Det handlar om att skapa innehåll/content som är intressant för er målgrupp. Content marketing är inte annonser eller något ni vill sälja. Content marketing är innehåll som era kunder eller potentiella kunder faktiskt vill ta del av. Innehåll som engagerar målgruppen, som till exempel en läsvärd artikel på er webbplats, guider, podcasts, nyhetsbrev, instagraminlägg, ett blogginlägg eller video.
HUR KOMMER JAG IGÅNG?Content marketing
Hur kommer jag igång med content marketing?
Börja med att skapa en strategi som fungerar som en vägvisare och hjälper ditt företag att nå era mål. Några saker som man kan tänka på när man skapar en contentstrategi:
Contentstrategi
En contentstategi eller innehållsstrategi (det är samma sak) hjälper er att ta fram värdefullt innehåll som till exempel texter och bilder till inlägg i era sociala kanaler, eller texter till hemsidan. En innehållsstrategi bör vara ett levande dokument som utvecklas och förbättras regelbundet. Innehållsstrategin är en bra grund när ni vill ta fram nytt innehåll, eller kampanjer, och hjälper er att utvärdera hur ni ska kommunicera ert varumärke och budskap.
Skapa en strategi
- Vilka är era mål?
- Vem/vilka är målgruppen?
- I vilka kanaler och på vilka plattformar vill ni synas?
- Vad gör dina konkurrenter?
- Inspireras av andra företag och branscher.
- Istället för att försöka göra allt på en gång, fokusera på vad som fungerar nu och och utöka därifrån.
- Skapa en contentkalender. Bestäm hur ofta du vill och var du ska publicera i de sociala kanalerna.
- Testa och lär. Det handlar mycket om att lära känna din målgrupp och vilka behov din målgrupp har. Våga testa och våga ändra det som inte fungerar.
Annonsering i social medierDigital annonsering
Komma igång och framåt
Att annonsera online ger dig stora möjligheter att nå kunderna även om de finns i olika kanaler och på olika enheter. Med dagens avancerade annonsering kan du rikta in dig på den önskade målgruppen som mest sannolikt kommer att köpa dina produkter eller tjänster.
Bollplank
Många företag vill sköta merparten av det praktiska i sociala medier själva, men samtidigt ha hjälp med rådgivning och stöttning.
Tillsammans
Tillsammans kan vi ta fram de bästa möjligheterna för ditt företag att dra nytta av marknadsföring i de digitala kanalerna.
Vill du ha hjälp eller stöttning med marknadsföringen?Extern marknadsavdelning
När ni behöver extra stöttning. Som till exempel analys och utvärdering, identifiera målgrupper, bolla idéer, strategi kring kundtjänst, omvärldsbevakning.