8 viktiga delar i sociala medie-strategin

av | okt 20, 2022 | Sociala medier, Strategi | 0 Kommentarer

Sociala medier ändras och utvecklas ständigt, och om ett år, kanske ett halvår kommer förmodligen din nuvarande sociala medie-strategi inte längre vara aktuell. En sociala medie strategi bör därför uppdateras regelbundet. Viktiga nyckelkomponenter som en strategi bör innehålla ger vi exempel på i detta blogginlägget.

1. Mål

Att bara skapa en profil och posta information om dina produkter är inte längre tillräckligt. Det är nödvändigt att engagera sig i målgruppen. Utan en strategi med utsatta mål blir det svårt att mäta resultatet av din insats. Därför är det viktigt att sätta målen för din närvaro i de sociala kanalerna.

2. Målgrupp

När du har satt målen är nästa steg att ta fram målgruppen. Vilka du vill nå. Vad de är intresserade av och var du når dem.
Eftersom inlägg som är taggade med en plats ofta når en större räckvidd kan de mycket väl nå fler personer än dina andra poster.n kan lyssna på en Podcasts, på bussen, när du promenerar eller i bilkön oavsett om de är 20 minuter eller 120 minuter långa. Det är därför de är så populära – och du kan ladda ner dem genom poddcast-appen och lyssna på dem även utan WiFi.  Du kan posta en del av podden i Instagramflödet, eller ”link in bio” för hela avsnittet. Du kan också puffa för den på Instagram Stories eller i nyhetsbrev.

3. Konkurrentanalys

Detta är en punkt som ofta glöms bort men som är viktig. Ta dig tid att analysera vad dina konkurrenter gör i de sociala kanalerna. Vad de gör bra och vad som är mindre bra.

4. Kanaler

De vanligaste kanalerna för marknadsföring i de europeiska länderna är: Facebook, Instagram, LinkedIn och Pinterest. TikTok är också stort, men just nu är det osäkert vad som kommer att hända med plattformen i Europa framöver.

5. Innehåll

Se till att du har ett konstant flöde av nytt innehåll för dina kanaler. Textinnehåll kombinerat med foton, video och ljud. Ett bra innehåll ska vara knutet till ditt varumärke. Det bör var äkta, relevant, regelbundet och inte för repetetivt.

6. Regelbundenhet

Hur ofta du ska posta beror helt och hållet på ditt varumärke och vilken kanal du fokuserar på. Du bör posta minst en gång per vecka, men du kan posta så ofta du kan så länge innehållet är bra och kvalitativt. Kvalitet överstiger kvantitet, men om du lyckas med båda så är det självklart allra bäst!

7. Kundvård

Håll koll på dina notiser, kommentarer, meddelanden etc. Se till att besvara dessa dagligen i alla dina kanaler – ju snabbare svarstid, desto bättre.

8. Betalda kampanjer

När det har blivit svårare och svårare att nå ut med organiska poster, har betalda kampanjer blivit ännu viktigare. Inte bara för att få fler följare. Vi kan numera för en liten summa pengar rikta oss till en specifik målgrupp med ett specifikt budskap. Varje social media strategi bör innehålla en budget för betalda kampanjer – även om det bara är 500kr per månad. Du bör köra minst två typer av kampanjer som bas: Varumärkesbyggande – kampanjer som inte ska sälja direkt utan skapa medvetenhet om varumärket, och ”säljannonser”‘– annonser som ska leda till konvertering direkt.

8. Månadsrapportering

Det finns en uppsjö av rapporteringsverktyg att välja bland. Varje sociala medie-plattform erbjuder självklart sitt eget verktyg för instikstrapportering. Det viktiga är att få fram hur varje kanal presterar vecka för vecka, och vad vi kan förbättra.

Lycka till!

Läs också: 3 contentidéer alla företag kan använda