Du vet säkert att du bör posta nytt och intressant innehåll regelbundet för att behålla intresset hos dina följare och för att locka nya personer att följa era kanaler. Men det kan vara svårt att komma på nya idéer hela tiden. Vilket typ av innehåll kan hjälpa ditt konto att växa och öka engagemanget? Vi vill självklart hjälpa dig och bjuder därför på 10 tips för att öka engagemanget i social medier.
1.Tävling eller giveaway.
Att anordna en tävling då och då är ett effektivt sätt att få uppmärksamhet i sociala medier. Det ger er en chans att skapa engagemang, få nya följare och sprida kännedom om ditt företag och till potentiella kunder. Ordet GRATIS är uppskattat hos de flesta. Priset ska helst vara något som är kopplat till ditt varumärke, som exempelvis medlemskap, en produkt eller ett presnetkort. Se till att ta reda på regler kring tävlingar online. Det är inte särskilt krångligt, men det är bäst att göra rätt från början.
Du kan läsa mer om det här: Svensk handel .
2. Berätta om en nyhet eller något ni är stolta över.
En ny medarbetare, ska ni flytta till nya lokaler? Har ni fått någon utmärkelse. Dela detta med följarna.
3. Social media takeover.
Låt någon i ditt team eller någon annan person som är relaterad till ditt företag ta över någon av era social kanaler till exempel Instagram en vecka, eller under 24 timmar. Det ger er en möjlighet att visa upp en annan del av er verksamhet och ger variation i flödet.
4. Dela något från en samarbetspartner.
Ett gemensamt webinar, e-bok eller ett erbjudande som ni kan erbjuda kunderna gemensamt.
5. Låt följarna tagga någon i inlägget.
Kanske har ni en kul produkt som passar för detta. Exempelvis skulle ett bageri som bakar smaskiga tårtor kunna be följarna tagga någon som skulle vilja äta tårtan, eller tagga någon som inte kan säga nej till godis.
6. Skapa Gör-så-här-guider.
Gör snabba och enkla guider som ni kan dela i de sociala kanalerna.
7. Anordna ett Fråga-vad-du vill-inlägg.
Det här ett väldigt bra sätt att visa din målgrupp att du är aktiv igen.
8. Ta med följarna till kontoret.
Låt gärna vissa inlägg vara personliga och visa människorna bakom varumärket. Från kontoret och medarbetarna som arbetar där. Ekonomiavdelningen, inköpsavdelningen, receptionen eller andra som arbetar på företaget.
9. Gör en livesändning.
Träffa följarna i realtid. Det kan var en sändning där ni berättar om era produkter, svara på frågor, experthjälp eller varför inte live-shopping?
10. Var aktiv, svara på kommentarer.
Var inte tyst, låt dina följare vet att du bryr dig. Oavsett om det är beröm eller klagomål så är det viktigt att svara på kommentarerna. Det är ett superbra tillfälle att få veta mer om era kunder och deras behov.