Call-To-Action (förkortas CTA), är en term som ofta används inom marknadsföring.
En Call-To-Action är en del av ett innehåll, som till exempel en text eller en knapp som uppmanar användaren att utföra en särskild handling. Det kan vara att klicka på en länk, fylla i ett formulär eller svara på en fråga. Syftet med en bra Call-To-Action är att hjälpa besökaren att hitta dit du vill att de ska nå. Besökaren ska lockas till målet frivilligt eftersom du har gjort det så enkelt för dem som möjligt.
“Köp nu”när en uppenbar Call-To-Action.
Det är inte bara i säljprocessen som en Call-To-Action är till hjälp. Den kan exempelvis hjälpa dig att få fler personer som prenumererar på ditt nyhetsbrev, eller öka antal följare i dina social kanaler.
Varje sida på din webbplats bör ha någon form av Call-To-Action.
Om du är en bloggare, kan en Call-To-Action i ditt blogginlägg få läsaren att läsa fler av dina blogginlägg, hitta dina erbjudanden eller skriva upp sig för nyhetsbrev.
Exempel på olika call-to-actions (CTA)
- Subscribe
- Dela
- Kommentera
- Lyssna
- Donera
- Upptäcka
- Registrera Exempel: Liseberg
- Läsa innehåll
- Köpa
- Sign upp Exempel: Filmstaden
- Delta i en poll
- Gilla
- Svara på en fråga
- Ställa en fråga Exempel: ICA – kundservice
- Ladda ner
- Titta på något
- Spara
- Utforska
Call-To-Action i sociala medier
I sociala medier som till exempel Instagram kan man hänvisa till olika typer av Call-To-Actions, som till exempel:
- Spara den här posten till senare.
- Klicka på länken i bio för att läsa mer.
Kalamank marketing – instagrambio - Skicka ett DM för att få veta mer.
- Läsa vårt blogginlägg för att få veta mer.
Erbjudanden som call-to-action
Ett användbart knep för att locka besökaren att nappa på ett erbjudande är att göra det tidsbegränsat. Få besökaren att känna att de måsta klicka på din CTA för att de inte vill riskera att missa något bra erbjudande.
Här är några exempel:
- Erbjudandet gäller endast under julhelgen.
- Begränsat erbjudande.
- Svara före den 30 juli för att få rabatten.
- Öka försäljning.
- Skapa relation med din nuvarande kunder.
Call-To-Action-tips!
Om någon ska vilja klicka på din CTA måste den vara utformad så att besökaren hittar den vare sig det är en länk eller en knapp. Vad är syftet med din CTA? Fundera på hur du kan formulera dig bäst för att väcka intresse. Avstå från att skriva “Klicka här”, skriv hellre varför man ska klicka på länken. Om din CTA är en knapp, gör den gärna synlig så att den är lätt att hitta och klicka på.
Läs också: 3 contentidéer alla företag kan använda.