Vad menas med organisk räckvidd i sociala medier?

Med organisk räckvidd menas antal unika användare som ser ditt innehåll utan att du har betalat för att sprida det vidare genom annonsering eller sponsrat inlägg. Det kan exempelvis vara ett Facebookinlägg, YouTube-film, Instagraminlägg, eller en Pinterest-pin. Om någon besöker din sociala profil genom att söka i sociala medier eller någon annan gratis sökväg så räknas även detta som organisk räckvidd!

Att nå ut med organiska inlägg?


Det är ingen hemlighet att sponsrade inlägg och annonser tar över sociala medier. Du behöver inte ens scrolla en minut i ditt flöde för att en annons ska dyka upp. Betald annonsering i sociala medier hjälper varumärken att synas och att skapa försäljning. Kan företag fortfarande synas genom organiska inlägg? Svaret är JA! Organiska inlägg är viktiga av en mängd anledningar. Det finns möjlighet för ditt företag att skapa en relation med dina kunder genom att visa dem innehåll som de vill se. Exempelvis blogginlägg, guider, bilder, filmer, och värdefull information. Det handlar om att skapa innehåll som är så värdefullt att personer självvilligt söker upp ditt content snarare än att du och söker upp dem.

 

Några tips för att öka den organiska räckvidden i sociala medier. 

 

  • Skapa en innehållsstrategi. En innehållsstrategi , alltså en strategi för vilket innehåll som ska publiceras i de olika sociala kanalerna. Läs mer:   7 viktiga delar i sociala medie strategin.
  • Fokusera på vad du vill nå ut med som är värdefullt för dina följare.
  • Prata med din publik. Skapa innehåll som är relevant och intressant för dina följare.

    Kombinera organiskt och sponsrat innehåll.

    Att kombinera både organiskt innehåll och sponsrat innehåll är den bästa blandningen för din marknadsförings-strategi online.

    • Betald marknadsföring är grymt bra för att nå en bredare publik och driva trafik väldigt snabbt.
    • Organisk räckvidd är väldigt bra för att skapa en relation med din kunder och ett förtroende för ditt varumärke.

    Hej!

    Här hittar du en blandning av tips för sociala medier, blandade tips för marknadsföring som, nyhetsbrev, YouTube bland annat. Trevlig läsning!

    Get Social!

    Kategorier

    Senaste inläggen

    Guide – Så når du fler kunder
    Guide – Så når du fler kunder

    Nå fler kunder med rätt strategi Som företagare vet du vikten av att nå nya kunder. Här listar vi några metoder för att få nya leads och få fler potentiella kunder att upptäcka ditt varumärke.1. Skapa en hemsida En hemsida är företagets plattform för att visa...

    Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)
    Vad är A/B-testning (kallas också Split-test)

    Det här är A/B testing A/B testing är en metod för att jämföra två eller flera versioner av exempelvis en webbsida, nyhetsbrev, annons eller app mot varandra samtidigt för att avgöra vilken version som ger bäst resultat och maximal effekt. Genom att jämföra olika...

    Vad betyder användargenererat innehåll?
    Vad betyder användargenererat innehåll?

    Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll. Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller...

    Nyhetsbrev för företag
    Nyhetsbrev för företag

    Vad är ett nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter regelbundet, för att ge dem värdefull och relevant information om ert företag. Nyhetsbrev ger dig tillgång till kundernas inkorg och ett tillfälle att dela nyheter om...

    3 contentidéer alla varumärken kan använda
    3 contentidéer alla varumärken kan använda

    3 contentidéer alla företag kan använda Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips på innehållsideer för social amedier, som passar bra...

    Håll dig uppdaterad på senaste nyheterna!

    Cookie-samtycke med Real Cookie Banner