Vad menas med organisk räckvidd i sociala medier?

Med organisk räckvidd menas antal unika användare som ser ditt innehåll utan att du har betalat för att sprida det vidare genom annonsering eller sponsrat inlägg. Det kan exempelvis vara ett Facebookinlägg, YouTube-film, Instagraminlägg, eller en Pinterest-pin. Om någon besöker din sociala profil genom att söka i sociala medier eller någon annan gratis sökväg så räknas även detta som organisk räckvidd!

Hur når jag ut med organiska inlägg?

Det är ingen hemlighet att sponsrade inlägg och annonser tar över sociala medier. Du behöver inte ens scrolla en minut i ditt flöde för att en annons ska dyka upp. Betald annonsering i sociala medier hjälper varumärken att synas och att skapa försäljning. Kan företag fortfarande synas genom organiska inlägg? Svaret är JA! Organiska inlägg är viktiga av en mängd anledningar. Det finns möjlighet för ditt företag att skapa en relation med dina kunder genom att visa dem innehåll som de vill se. Exempelvis blogginlägg, guider, bilder, filmer, och värdefull information. Det handlar om att skapa innehåll som är så värdefullt att personer självvilligt söker upp ditt content snarare än att du och söker upp dem.


Några tips för att öka den organiska räckvidden i sociala medier.

  • Skapa en innehållsstrategi. En innehållsstrategi , alltså en strategi för vilket innehåll som ska publiceras i de olika sociala kanalerna. Läs mer om det i vårt blogginlägg:   7 viktiga delar i sociala medie strategin.
  • Fokusera på vad du vill nå ut med som är värdefullt för dina följare.
  • Prata med din publik. Skapa innehåll som är relevant och intressant för dina följare.

Att kombinera både organsikt innehåll och sponsrat innehåll är den bästa blandningen för din marknadsförings-strategi online.

Betald marknadsföring är grymt bra för att nå en bredare publik och driva trafik väldigt snabbt. Organisk räckvidd är väldigt bra för att skapa en relation med din kunder och ett förtoende för ditt varumärke. Betald marknadsföring och organisk marknadsföring kompletterar därför varandra väldigt bra, både kort- och långsiktigt!

Vill du lära dig mer om marknadsföringsstrategi och hur det fungerar? Eller kanske bolla tankar om sociala medier, eller annan markandsföring, kontakta oss gärna.

Må gott!

7 viktiga delar i sociala medie-strategin

Sociala medier ändras och utvecklas ständigt, och om ett år, kanske ett halvår kommer förmodligen din nuvarande sociala medie-strategi inte längre vara aktuell.

3 contentidéer alla varumärken kan använda

Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips.

Instagram, du är fortfarande favoriten!

Nyligen firade Instagram sin 10-års dag. Under detta decennium har vi sett plattformen förändras från en fotoapp där vi enbart delade bilder, till ett socialt närverk med över 1 miljard användare per månad.

Steg-för-steg-guide för din marknadsplan i sociala medier.

Om du har en verksamhet, stor eller liten, så bör sociala medier vara en del av din marknadsföringsplan. Vi vet numera att sociala medier inte bara är en trend som kommer att försvinna. Sociala medier kan faktiskt kan hjälpa ditt företag att växa!

Din Guide till Instagram Guides

Du har kanske märkt att Instagram har gjort en del förändringar på senaste tiden? Layouten har förändrats och det har tillkommit några nya funktioner och en av dem är Instagram Guides. I det här blogginlägget lär vi dig hur Instagram Guides fungerar.

Vad är Call-To-Action? (CTA)

    Vad är Call-To-Action? (CTA) Call-To-Action (förkortas CTA), är en term som ofta används inom marknadsföring. En Call-To-Action är en del av ett innehåll, som till exempel en text eller en knapp som uppmanar användaren att utföra en särskild handling. Det kan...

Förbättra din Instagramprofilen. Ge den en make over.

Innan vi väljer att följa ett Instagramkonto brukar vi börja med två saker. Först kolla igenom kontots bilder i Instagramflödet, och sedan kika på Instagramprofilen (även kallad Instagram-bio). Därför lönar det sig att se till att innehållet i Instagramprofilen ger ett bra första intryck.

Vad betyder användargenererat innehåll?

Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara t.ex. bilder, videos, bloggar, Facebook-, eller Instagram-inlägg som dina följare eller kunder har postat och som innehåller dina produkter eller tjänster.

Vad menas med organisk räckvidd i sociala medier?

Med organisk räckvidd menas antal unika användare som ser ditt innehåll utan att du har betalat för att sprida det vidare genom annonsering eller sponsrat inlägg. Det kan exempelvis vara ett Facebookinlägg, YouTube-film, Instagraminlägg, eller en Pinterest-pin

Vi hjälper dig gärna om du vill komma vidare.