Användargenererat innehåll, kallas även användarskapat innehåll.
Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller TikTok, som dina följare eller kunder har postat och som innehåller dina produkter eller tjänster.
Användargenererat innehåll (UGC) är väldigt bra marknadsföringsverktyg, särskilt i de sociala kanalerna.
De flesta marknadsförare letar ständigt efter nytt innehåll som är intressant för kunderna och följare. Tänk på att era kunder är ofta de bästa ambassadörerna för era produkter eller tjänster.
Fördelar med användargenererat innehåll:
- Det skapar trovärdighet för ditt varumärke.
- Det visar dina följare hur omtyckt du och dina produkter är.
- Användargenererat innehåll leder till fler webbplatsbesökare.
- Det ökar din SEO, eftersom sökmotorer som Google rankar användargenererat innehåll högre, vilket leder till att du rankar bättre på Google, och därmed drivs ännu mer trafik till dina kanaler.
Så om någon taggar ditt varumärke eller produkt, svara alltid och tagga tillbaka. Det är ett trevligt sätt att säga TACK och det uppmuntrar andra att göra samma sak.
Lycka till!