CONTENT
MARKETING

VAD ÄR CONTENT MARKETING?

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring handlar om att skapa innehåll som är intressant för målgruppen ni vill nå. Innehåll som engagerar, som till exempel en läsvärd artikel på er webbplats, guider, podcasts, nyhetsbrev, ett blogginlägg eller en video.

Kontakta oss, vi hjälper dig gärna! 

Varför ska ditt företag satsa på content marketing?

Vi spenderar mycket tid på att läsa, lyssna och titta på olika typer av innehåll online varje dag. Det ger dig som företag därför en utmärkt möjlighet att nå ut med ditt budskap. Den bästa sortens innehåll är oftast den som är relevant och inte “reklamig”. Innehåll som är inspirerande, informerande, underhållande, eller ger lösningen på ett problem.

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring handlar om att skapa innehåll som är intressant för målgruppen du vill nå. Innehåll som engagerar, som till exempel en läsvärd artikel på er webbplats, guider, podcasts, nyhetsbrev, ett blogginlägg eller en video. Innehållsmarknadsföring är inte annonser eller något ni vill sälja, utan innehåll som era kunder eller potentiella kunder vill se. Innehållet ska skapa en relation med kunden, det ska vara något som de vill läsa. Som exempel, kunden ser ett intressant inlägg på Facebook eller en video på You Tube och går sedan in på webbplatsen eller i er butik för att läsa mer eller ta reda på mer om produkterna ni säljer. Innehållet bör synas i rätt kanaler där mottagaren finns och i olika format som till exempel ett nyhetsbrev eller ett Facebookinlägg.  

Börja med en content strategi

En strategi  fungerar som en vägvisare och hjälper ditt företag att nå dina mål. Några saker man kan tänka på när man skapar en content strategi är till exempel:

  • Vilka är målen?

  • Vem är målgruppen?

  • Fundera på var du vill att ditt innehåll ska synas och var du redan har haft framgång med annat innehåll. Vilka kanaler är relevanta för ditt företag?

  • Istället för att försöka göra allt på en gång, fokusera på vad som fungerar nu och och utöka därifrån.

  • Vilken tonalitet fungerar bäst?

  • Att göra en nulägesanalys som är en utvärdering av det befintliga innehållet i era digitala kanaler är ett första steg mot din contentstrategi.

  • Vad gör dina konkurrenter? Inspireras av andra företag och branscher.

  • Testa och lär. Sociala medier handlar mycket om att våga testa och våga ändra det som inte fungerar.

  • Skapa en contentkalender. Bestäm hur ofta du vill och var du ska publicera i de sociala kanalerna.

  • Följ upp och utvärdera dina kampanjer.

     

 

Vi hjälper dig gärna!

 

Vi spenderar mycket tid på att läsa, lyssna och titta på olika typer av innehåll online varje dag. Det ger dig som företag därför en utmärkt möjlighet att nå ut med ditt budskap. vill se. Innehållet ska skapa en relation med kunden, det ska vara något som de vill läsa. Som exempel, kunden ser ett intressant inlägg på Facebook eller en video på You Tube och går sedan in på webbplatsen eller i er butik för att läsa mer eller ta reda på mer om produkterna ni säljer. Innehållet bör synas i rätt kanaler där mottagaren finns och i olika format som till exempel ett nyhetsbrev eller ett Facebookinlägg.