Marknadsplan i sociala medier – gör så här.

Sociala medier bör vara en del av din marknadsföringsplan, om du har en verksamhet, oavsett om ditt företag är stort eller litet. Vi vet numera att sociala medier inte är en trend som kommer att försvinna. Sociala medier kan faktiskt kan hjälpa ditt företag att utvecklas och växa! I detta blogginlägget förklarar vi hur du kommer igång med sociala medier för ditt företag. 

Steg-för-steg-guide för din marknadsplan i sociala medier.

Vårt bästa tips är att börja med en sociala medie-plan. En bra sociala medie-plan har genomtänkta mål och ett ramverk som leder dig i rätt riktning med marknadsföringen. Planering är nyckeln till en bra sociala medie-närvaro.
 

1. Bestäm dina mål för närvaron i sociala medier.

Vad vill du få ut av din sociala medie-närvaro? Detta kommer att påverka hur du ska använda sociala medier för just din verksamhet och vilket innehåll du ska publicera och vilka aktiviteter du kommer att ta del av.

Här är några exempel på mål för sociala medier:

  • Att skapa försäljning.
  • Bygga varumärkeskännedom.
  • Öka trafiken till din hemsida.
  • Öka försäljning.
  • Skapa relation med din nuvarande kunder.

2. Vad har du för resurser?

Vem ska vara ansvarig för sociala medier? Hur mycket tid kan företaget dedikera till detta? Hur snabbt kan du svara på meddelanden och kommentarer som postas i de sociala kanalerna? Har du personal som kan skriva texter och producera innehåll till kanalerna, eller behöver du ta in hjälp för att hantera detta? Du måste ha rätt personer och rätt resurser innan du börjar.

3. Lär känna din målgrupp.

Detta är en otroligt viktig punkt. Att lära känna sin målgrupp och veta vem man talar till i sociala medier.  Svara på följande frågor för att lära känna din målgrupp:
Var finns din målgrupp online?
Vilket innehåll engagerar dem?
Vilken information vill de ha från dig?
Vad tycker din målgrupp om? Genom att ta reda på vad din målgrupp vill ha och vad som engagerar dem kan du erbjuda dem rätt sort innehåll.

4. Posta relevant innehåll.

Man kan lätt dras med och posta lite vad som helst. Först måste du fundera på vilken typ av inne håll som passar just din målgrupp. Visa gärna upp din expertis eller vad som gör ditt företag unikt. Vilka unika sidor har ditt företag som du kan berätta om? Visa dina styrkor.

5. Skapa en innehållskalender.

Oavsett om du är ensam eller ett team så är en innehållskalender till stor nytta. Den sparar tid, och med en innehållskalander kan du skapa innehåll och på så sätt har du alltid material färdigt även om du kommer in i en stressigare period.

6. Bestäm hur du ska mäta.

Välj vilka social medie-kanaler du ska finnas på.
Om du inte har skapat några sociala medie-konton ännu, välj en eller två kanaler till att börja med. Det är lätt att lägga till fler vid ett senare tillfälle. Innan du bjuder in kunder att följa ditt konto är det viktigt att du gör klart hela profilen, som att lägga till öppettider, bilder och övrig information.

7. Fokusera på kvalitet, inte kvantitet.

Det är lätt att fastna i siffror, men fokusera inte för mycket på antal följare. Det är bättre att ha 500 lojala, engagerade följare än 10.000 som bara följer men inte bryr sig.

9. Kundtjänst förtjänar en egen plats på listan.

Alldeles för ofta missar företag just detta. Att inte ta kommentarer, negativa som positiva på allvar. Sociala medier ger dig som företag en omedelbar och enkel tillgång till företag. Någon behöver bara gå in på Facebook och skriva en kommentar, och ett, tu, tre så är den synlig för alla. Ta hand om kommentarer på ett bra sätt, missa inte detta!

10. Fortsätt att lära

Sociala medier förändras och utvecklas hela tiden så det är viktigt att hänga med. Drabbas dock inte av panik om du känner att du inte har koll på alla förändringar. Det är omöjligt att veta precis allting inom sociala medier.

 

Att tänka på – annonsering.

Annonsering är inte med på den här listan, men om du vill nå ut till nya kunder är det värt att tänka på att lägga en plan även för detta som steg 2 i din sociala medie-plan.

Läs mer om annonsering: Våra tjänster – digital annonsering

Läs också:  Vad menas med organisk marknadsföring i sociala medier?

 

Hör gärna av dig om du vill ha hjälp att komma igång eller framåt!

 

Vad betyder användargenererat innehåll?

Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara t.ex. bilder, videos, bloggar, Facebook-, eller Instagram-inlägg som dina följare eller kunder har postat och som innehåller dina produkter eller tjänster.

Din Guide till Instagram Guides

Du har kanske märkt att Instagram har gjort en del förändringar på senaste tiden? Layouten har förändrats och det har tillkommit några nya funktioner och en av dem är Instagram Guides. I det här blogginlägget lär vi dig hur Instagram Guides fungerar.

Steg-för-steg-guide för din marknadsplan i sociala medier.

Om du har en verksamhet, stor eller liten, så bör sociala medier vara en del av din marknadsföringsplan. Vi vet numera att sociala medier inte bara är en trend som kommer att försvinna. Sociala medier kan faktiskt kan hjälpa ditt företag att växa!

Förbättra din Instagramprofilen. Ge den en make over.

Innan vi väljer att följa ett Instagramkonto brukar vi börja med två saker. Först kolla igenom kontots bilder i Instagramflödet, och sedan kika på Instagramprofilen (även kallad Instagram-bio). Därför lönar det sig att se till att innehållet i Instagramprofilen ger ett bra första intryck.

7 viktiga delar i sociala medie-strategin

Sociala medier ändras och utvecklas ständigt, och om ett år, kanske ett halvår kommer förmodligen din nuvarande sociala medie-strategi inte längre vara aktuell.

3 contentidéer alla varumärken kan använda

Vilket innehåll du ska posta är precis som allt annat i sociala medier ”det beror på”. Men det finns några innehållsideer som fungerar oavsett bransch. Här följer några tips.

Instagram, du är fortfarande favoriten!

Nyligen firade Instagram sin 10-års dag. Under detta decennium har vi sett plattformen förändras från en fotoapp där vi enbart delade bilder, till ett socialt närverk med över 1 miljard användare per månad.

Vad menas med organisk räckvidd i sociala medier?

Med organisk räckvidd menas antal unika användare som ser ditt innehåll utan att du har betalat för att sprida det vidare genom annonsering eller sponsrat inlägg. Det kan exempelvis vara ett Facebookinlägg, YouTube-film, Instagraminlägg, eller en Pinterest-pin