Stjernfelt’s Bali blogg

Vi tänker visa en semestermånad på Bali ur en helt vanlig familjs perspektiv. Ingen extremlyx, ingen extrem sport och ingen extrem mat.

Vi är en familj på 3 personer, mamma, pappa och dotter. Vi har varit på Bali ett flertal gånger och drabbats av Bali- bacillen och längtar alltid till Bali men aldrig hem. 

Flygresan

Med en flygnörd i familjen har vi lagt flertalet timmar på att söka resor, flygbolag, flygplan och rutter till Bali. Vi har testat några olika varianter och här nämner vi för och nackdelar samt vad vi tycker är bäst.

Hus eller Hotell

Vi har testat det mesta i boende på Bali och här kommer vi skriva om våra erfarenheter och under kommande resa ge ett intressant repotage från Green Village där vi skall bo under 2 veckor.

Shopping och stadsliv

Här kommer vi skriva om shopping, var man skall gå och inte gå, hur funkar det med prutning, dricks och vad är det säkert att ta ut pengar, vad skall en taxiresa kosta mm. 

Verktyg vi använt

Här är en kort lista av vilka vertyg vi kommer använda under resan. 

Har du något du undrar över eller något du hoppas få läsa om här.

Hör av dig!

6 + 15 =

Flygresor till Bali

Vi har som familj och på egen hand sedan mitten av 90 talet åkt till Bali. Vi har provat på allt från charter, reguljärt nonestop till reguljärresor med stopover både i Bankok och Singapore. Att flyga nonestop till Bali med 1 eller fler mellanlandingar är tufft. Resan tar effektivt runt 20 timmar exkl. transittid. Så med andra ord räkna med runt 20-24 timmars flygresa om man inte väljer att stanna på vägen.

 

Flygresor till Bali

Vi har som familj och på egen hand sedan mitten av 90 talet åkt till Bali. Vi har provat på allt från charter, reguljärt nonestop till reguljärresor med stopover både i Bankok och Singapore. Att flyga nonestop till Bali med 1 eller fler mellanlandingar är tufft. Resan tar effektivt runt 20 timmar exkl. transittid. Så med andra ord räkna med runt 20-24 timmars flygresa om man inte väljer att stanna på vägen.

 

Vi har de senaste resorna till Bali valt att stanna en eller flera nätter i vår favoritstad Singapore. Singapore skulle kunna få en egen blogg då denna stad inte lämnat oss oberörda en ända gång. Men nu är det fokus på Bali och inget annat.

De flesta flygbolag flyger till Singapore vilket gör det hyfsat enkelt att hitta vettiga flygpriser. Om man dessutom väljer att göra ett "stop over" kan man lika väl köpa lågprisflyg mellan Singapore och Bali. Priset för en vuxen ligger runt $ 140 t/r inkl 1st incheckat bagage.  Även om man väljer att flyga ner till Bali utan övernattning i Singapore kan man i vissa fall göra en bättre affär på att flyga med lågpris sista sträckan. Dock inget för familjer med småttingar eftersom man trotts allt behöver checka ut och checka in bagaget på nytt och därmed gå via imigration office.

Visa

 

Visa söks på plats både i Singapore och på Bali men var extra noga med att kolla upp gällande regler innan avresa. Det har funnits tider då man markerat politiskt genom att införa hårdare regler för visum. Inte kul att bli fast i gränspolisens häkte (jag vet).

GLÖM INTE ATT PASSET SISTA DATUM EJ FÅR VARA MINDRE ÄN 6 MÅNADER FRÅN DET ATT NI PLANERAR ATT LÄMNA BALI

Flygbolag, reseklasser och flygplan

Jag har ett mycket stort och nördigt intresse kring flygresor, flygplan och flygbolag och tänkte här på ett så relevant sett som möjligt ge min syn på bästa sättet att resa långt. När man väljer att flyga till Bali kan man som sagt välja att åka none stop till Bali med transit via någon av de större flygplatserna i Europa. Beroende på familjens storlek och barnens ålder kanske valet mellan 1 eller 3 transit stop gör stor skillnad. Vi har själva valt att försöka hålla oss till max 2 när vi rest. Vi har dess utom valt att ta en längre flygning med sista transitstoppet bara några timmar bort från slutdestinationen Bali. Där av att vi fastnat för Singapore.

Flygbolag, Kabinklass och flygplanstyp.

Alla dessa 3 komponenter kommer sätta stor prägel på hur ni kommer uppleva resa ner till Bali.

Flygbolag

De flesta stora flygbolagen och flygalianserna flyger till städerna så som Bangkok, Kuala lumpur eller Singapore.

Vi har erfarenhet av flygbolag så som Garuda indonesia, Singapore Airlines, Qatar airways, Thai airways, AirAsia, KLM, Lufthansa och British airway.

Det kan skilja sig stort mellan flygbolagen och dess service och ett bolag som har bra service omborde behöver nödvändigtvis inte vara det bolaget som har lika bra service när det strular sig före eller efter flygningen.

Värt att veta är att det går inte att resa med incheckat bagage hela vägen från Sverige till Bali om du väljer att köpa "Asia domestic" alltsä flybiljetter mellan t.ex. Singapore och Bali så länge bolaget inte tillhör samma alians som med det bolag du flög ner till Singapore. Att checka ut och sedan checka in bagaget är inte så jobbigt eftersom du rör dig på samma flygplats men kan vara lite tufft om man står i imigration office 1 timme i kö med små barn. 

Vi rekommenderar i alla fall att flyga på detta vis och vill man kan man stanna en eller flera nätter i sin mellandestinationsstad. 

Rekommenderade flygbolag

Vill man flyga från Sverige direkt ner till Singapore gäller Singapore airlines från Arlanda eller köpenhamn som gäller. SAS flyger inte själva till de 3 närmsta städerna Bangkok, Kuala lumpur eller Singapore men flyger där emot till HonKong som enbart är 5 timmar bort med direktflyg och med priser runt $ 500-600 t/r

 Vi har testat att resa via Frankfurt, Amsterdam, Köpenhamn och London. 

Lufthansa, Thai och KLM är bra och har en bra standard på säten, mat och service men som sagt de två bolag som sticker ut är Singapore airlines (2:a i SkyTrax 2019) och British airways. 

 

 

Tips!

  • Boka platserna i förväg även om det kostar en liten slant. Men enbart om ni kan med detta få de säten ni vill ha.
  • Gå in på seatguru och se vilka säten som fått bra eller dåliga betyg på just den flygplansmodellen ni skall åka med.
  • Tänk utanför själva biljettpriset. En biljett som kostar 1000 kr mindre kan i slutändan bli dyrare per person i sin helhet.
  • Söker ni flybiljetter sök på flera sajter och från olika länder (använd private läge) Tänk på att priser kan skilja sig väldigt mycket i olika länder. Dock ligger svenska flygpriser i regel betydligt lägre än andra europeiska längder.
  • Boka biljetter i god tid ca 6 månader innan avresa. Beroende på oljepriser och valutakurser (flygbränslepriset räknas i dollar) så kan det i bland vara värt att köpa senare om man tror att priserna kommer gå ner men generellt så är der billigare att köpa biljetter tidigt men inte för tidigt
  • Tänk på att olika cabinklasser har olika sätes konfigurationer. Vissa har så har mer eller mindre stolar i rad och detta kan vara avgörande beroende på hur ni som familj vill sitta.

Bilen ovan visar en Airbus A350 ur British airways säteskonfiguration av 3 klasser (ekonomi, Premium och Business)

Gula säten har ansetts vara sämre och gröna något bättre enligt seatgurus reviews 

Flygplansmodeller

De dominerande flygplansmodellerna i dag på långdistans är den klassiska så kallade jumbojetten eller så kallades den när jag var ung i alla fall. Det var det första passagerarplanet med två våningar och har modellnamnet Boeing 747. Från samma tillverkare har vi även deras stor säljare Boeing 777 och nu deras senaste modell Boeing 787 Dreamliner. Förutom Boeing så har europeiska Airbus levererat fyra modeller som kör långdistansflygningar. Vi har A330, A340, A380 och senaste A350.

A330 och A340 samt boeings 747 och 777 är relativt gamla flygplan så även om dom genomgåt uppfräshningar i kabinen och enklare moderniseringar i aerodynamiken och moteterna så är det gamla plan som låter mycket och drar betydligt mer bränsle än moderna flygmodeller.  T.ex. Airbus 350 drar 30% mindre än sin föregångare A330

Val av flygplan kan med andra ord göra skillnad i hur man upplever resan i rent ljudkomfort och även oftast även säteskomforten. Jag skulle vilja säga att skillnaden mellan en gammal sliten Boeing 747 eller äldre Airbus 330 och den nya topmoderna Airbus 350 är som att köra en gammal Volvo 740 eller köra en Mercedes E-class. Du kommer vara betydligt mer utvilad efter en flygning i Airbus A350 oavsett vilken kabinklass du valt.

Mitt tips att är ni inte låsta av vilka dagar ni skall resa på kan det vara värt att se vilka turers som har vilka flygmodeller. De flesta flybiljetts sajter visar flyplansmodell i resedetaljerna. Om inte går det oftast att luska ut via flygbolagets hemsida.

Förutom ovan nämna A350 som sägs vara det tystaste planet i världen har vi på god andra plats Boeing 787 Dreamliner som mer eller mindre är lika tyst (tycker jag i alla fall) Där efter har vi min favorit Airbus 380 som är extremt tyst om man sätter sig på övre däck och där med kommer en bit ifrån motorerna.

 Kabinklasser

Valet mellan Ekonomi, Ekonomi Premium, Business eller första klass kan både vara enkelt och svårt. Enkelt om plånboken får välja och svårt då vissa klasser skiljer sig väldigt lite och kan vara väldigt olika på olika bolag. Vissa bolag har t.ex. inte Ekonomi premium utan kanske enbart ekonomi och business på vissa rutter.

Ekonomiklass

Detta är den klass vi alla flugit och är bolages volymklass som erbjuder oftast ett bra pris men till bekostnad på komfort. Här skiljer det sig åt mellan bolagen men är oftast direkt kopplat till priset. You get what you pay for så at säga. Det finns dock lite knep man kan göra för att underlätta den långa resan även på de billigaste flygningarna. T.ex. det kan va värt att betala för plats bokning i förtid och där med välja de bästa sätena. Värt ett besök är sajten Seatguru.com där man kan läsa reserntioner om varje typ av klass och säte. T.ex. har Airbus 380 något sät med en servicelucka vilket ger bra menutrymme men samtidigt vissa säten som kan kännas trånga pga att mediacentret sitter under sätet och tar upp benplats. Seatguru ger de bästa tipsen om vilka säten som är bra eller dåliga.

Ekonomi Premium

Nästa klass har många namn, Ekonomi Premium ekonomi Plus är de två vanligaste dock. Denna klassen ligger mellan ekonomi och business klassen med vad jag tycker en bra kompromiss av komfort och service till ett hyfsat bra pris. Dock är det inte alla flygbolag som har denna klass och i bland kan denna klass till och med vara nästan lika dyr som Business. Vad det beror på vet jag inte men jag antar att tillgång och efterfrågan styr. Ekomoni premium är oftast enbart ett fåtala säten per flyg och av någon anledning färre än business class. Många bolag har restrektioner kring att flyga business class men inte Ekonomi premium vilket gör dessa säten attraktiva för affärsresenärer lika väl som business class.

Vad för man då för pengarna. Man får ett säta som är något bättre benutrymme och något bredare än ekonomi sätet, man får oftast ett fot och benstöd som går att vinkla upp så att när man lutat bakåt ryggstödet kan man i alla fall få en hyfsad bra komfort och viloställning. När det kommer till mat och dryck för man en klass bättre. Oftast är maten fortarande serverad lite enkelt men rätterna är betydligt bättre. Du har oftast även tillgång till alla drycker inkl. champagne vilket man aldrigf eller sällan har i ekonomiklass. Denna klass är dock att rekommendera om man vill maxa tiden på plats och komma fram utvilad.

Hittar man bra pris på ekonomi premium biljetter skulle jag inte tveka.

Business class

Vår erfarenhet av denna klass är begränsad men vi har dock haft möjligheten att flyga denna klass. Dessutom har jag i mitt jobb flugit den vid några tillfällen så jag skall försöka ge en sammaslagen bild av denna klass. För det första skiljer sig denna klass precis som alla andra klass åt väldigt mycket mellan flybolagen. Så här beror det väldigt mycket på vad man vill uppnå med att flyga business class. Är det lyxen eller är det komforten? Själv har jag velat ha framföra allt komforten och då föredrar jag business class säten som har lite avskiljdhet. T.ex. på British ariways har man insynsskydd och det ger en viss avskiljdhet och lugn och ro. Dock har många flygbolag mer öppna sätesrader med enbart bredan bekväma säten. Det man går miste om i avskildhet tas igen i komfort då dessa säten oftast är ännu mer bekväma och i vissa fall bredare. Alla business säten på långdistans erbjuder det som kallas "flat bed" vilket innebär att du kan göra om sätet till en helt plan säng.

Mat, dryck och underhållning.

Vitaduken middag, frukost och lunch är det som gäller här. Du kommer få en gastronomiskt upplevelse och i jämförelse med ekonomiklass så är det som att gå på sunkigt trucker lunch ställe eller bättre innekrog i stan. Du kan oftast välja mellan olika rätter och olika drycker. Du kan även få in lite mellanmål mellan middagarna och alltid fri tillgång till Champagne för den som vill ha detta.

Underhållningssystemet ger oftast ett större utbud men framförallt en större bildskärm och de flesta bolag lånar dess utom ut hörlurar med ljudreduseringsfunktion.

Business class är dyrt och sällan värt pengarna men har man bonuspoäng att nyttja för en uppgradering kan det vara kul att unna sig denna lyx. Tips kolla även efter kampanjer i bland kan man business klass för bra pris 

Första klass

Jag har enbart flugit med förstaklass ihop med någon poängkampanj och enbart på Britishairways och kan enbart säga att skillnaden mellan Business class och First class är såpass liten att det aldrig skulle vara värt det att kasta varken poäng eller pengar på när man reser en hel familj. Tror även vissa bolag inte tillåter barn under 13 att boka first klass.

Vad får man mer i första klass som man inte får i Business. Man får något lyxigare säte/säng, man får något lyxigare mat och vin/champagne val. Man sitter i en mindre sektion med mindre antal passagerar och man har mer eller mindre en dedikerad flygvärdinna.

Första klass är i min mening inte värt pengarna varken som ensam resenär eller ännu mindre som familj