7 viktiga delar i sociala medie-strategin

1 Mål

Att bara skapa en profil och posta information om dina produkter är inte längre tillräckligt. Det är nödvändigt att engagera sig i målgruppen. Utan en strategi med utsatta mål blir det svårt att mäta resultatet av din insats. Därför är det viktigt att sätta målen för din närvaro i de sociala kanalerna.

2 Målgrup

När du har satt målen är nästa steg att ta fram målgruppen. Vilka du vill nå. Vad de är intresserade av och var du når dem.

3 Konkurrentanalys

Detta är en punkt som ofta glöms bort men som är viktig. Ta dig tid att analysera vad dina konkurrenter gör i de sociala kanalerna. Vad de gör bra och vad som är mindre bra.

4 Kanaler

De vanligaste kanalerna för marknadsföring i de europeiska länderna är: Facebook, Instagram, LinkedIn och Pinterest. TikTok är också stort, men just nu är det osäkert vad som kommer att hända med plattformen i Europa framöver.

5 Innehåll

Se till att du har ett konstant flöde av nytt innehåll för dina kanaler. Textinnehåll kombinerat med foton, video och ljud. Ett bra innehåll ska vara knutet till ditt varumärke. Det bör var äkta, relevant, regelbundet och inte för repetivt.

6 Regelbundenhet

Hur ofta du ska posta beror helt och hållet på ditt varumärke och vilken kanal du fokuserar på. Du bör posta minst en gång per vecka, men du kan posta så ofta du kan så länge innehållet är bra och kvalitativt. Kvalitet överstiger kvantitet, men om du lyckas med båda så är det självklart allra bäst!

7 Kundvård

Håll koll på dina notiser, kommentarer, meddelanden etc. Se till att besvara dessa dagligen i alla dina kanaler – ju snabbare svarstid, desto bättre.

8 Betalda kampanjer

När det har blivit svårare och svårare att nå ut med organiska poster, har betalda kampanjer blivit ännu viktigare. Inte bara för att få fler följare. Vi kan numera för en liten summa pengar rikta oss till en specifik målgrupp med ett specifikt budskap. Varje social media strategi bör innehålla en budget för betalda kampanjer – även om det bar är 500kr per månad. Du bör köra minst två typer av kampanjer som bas: Varumärkesbyggande – kampanjer som inte ska sälja direkt utan skapa medvetenhet om varumärket, och ”säljannonser”‘– annonser som ska leda till konvertering direkt.

8 Månadsrapportering

Det finns en uppsjö av rapporteringsverktyg att välja bland. Varje sociala medie-plattform erbjuder självklart sitt eget verktyg för instikstrapportering. Det viktiga är att få fram hur varje kanal presterar vecka för vecka, och vad vi kan förbättra.

 

Lycka till!

Början på något nytt.

Säg hej!

besök

Bävergatan 2A
425 71 Västra Frölunda

 

kontakt

(46) 70-756 82 57
hej@kalamank.se